Overhold lovgivningen omkring whistleblowerordning i dit firma
SPONSERET AF WHISTLEBLOWERSOFTWARE.COM • GRATIS

Overhold lovgivningen omkring whistleblowerordning i dit firma

ANNONCE

Det er lovbestemt, at alle danske virksomheder, der har mindst 50 ansatte, og alle offentlige organisationer, skal have en whistleblowerordning. Det er et nyere EU-direktiv, der har gjort det lovpligtigt at etablere en eller anden ordning, som gør det muligt for de pågældende medarbejdere at fremkomme med indberetninger om lovovertrædelser i virksomheden.

Det er en hel ny lovgivning, som træder i kraft senere på året. Når den nye lovgivning træder i kraft, giver det rigtig god mening for din virksomhed, at virksomheden har en whistleblowerordning, som tillader bl.a. anonyme indberetninger fra medarbejderne.

Hvad er en whistleblowerordning?

Overordnet har ordningen det formål at skabe et rum, for at medarbejderne trygt at indberette anmeldelser, hvis de har nogle informationer om virksomheden, eller hvis de ser noget, som ikke bør ske.

De fleste har hørt ordet whistleblower, da det ofte er forbundet med nyhedshistorier om promoverede personer, der gennem deres ansættelse lækker oplysninger fra et land til et andet under krig eller under en større konflikt.

Whistleblower handler således om at kunne lække oplysninger, uden at man kan identificere, hvem der står bag og har afsløret dem. Whistleblowerordningen tillader medarbejderne indberette disse anmeldelser, uden at de skal blive bekymrede for, om det kan få betydning for deres ansættelse.

Hvordan fungerer det?

Der findes forskellige whistleblowingsystemer, der på forskellig vis tillader dine medarbejdere at kunne indberette anmeldelser helt eller delvist anonymt. Det er imidlertid vigtigt, at du vælger et whistleblowing system, som lever op til gældende lovgivning på området, så du ikke kommer i klemme lovgivningsmæssigt.

Hvis du klikker på linket ovenfor, kommer du ind på en hjemmeside, som tilbyder en løsning for dig, hvor netop lovgivningen er indtænkt. Derudover kan du som virksomhed designe whistleblowersystemet på en måde, som fungerer for dig.

Der findes altså forskellige løsninger afhængigt af behovet i dit firma. Det handler bl.a. om forskelle i om indberetningerne går via jer eller direkte ind i systemet. Om systemet skal oprettes i dit firmas navn eller på en anden måde. Der er flere muligheder, som du kan afsøge via linket ovenfor.

Kom godt i gang med det nye system

Alt nyt kræver en eller anden form for implementering i virksomheden. Det nytter ikke noget at have et system tilgængeligt for medarbejderne, hvis de ikke ved, hvad det skal bruge det til, eller hvorfor de skal bruge det.

Det giver rigtigt god mening at medarbejderne opfordres til at gøre brug af systemet, da større virksomheder med flere mellemledere, souschefer osv. fra tid til anden kan have nogen ansat, som der bør ses nærmere på. Det er således også en tryghed for de kunder, I arbejder med og servicerer, så det, I leverer, altid lever op til f.eks. lovgivninger og krav.

Hold gerne et større informationsmøde for medarbejderne og giv dem mulighed for at prøve at lave nogle testindberetninger, så de ikke er tvivl om, hvordan de skal gøre det. På den måde mindsker din virksomhed risikoen for, at det nye system implementeres i virksomheden uden gavnlig effekt.

 

 




Debat: Biblioteket ingen ønsker
7. MAJ 2021 • 16:16DEBAT • GRATIS

Debat: Biblioteket ingen ønsker

Bornholms Tidende
Nørregade 11-19
DK-3700 Rønne
CVR Nr: 35244115

Tlf.: 5690 3000
E-mail: Redaktionen

Chefredaktion
Nanna Krogh (konstitueret chefredaktør)
nk@bornholmstidende.dk

Direktion
Kim Eland (adm. direktør)

Webmaster: Webmaster

Kontakt
Kontakt os
Abonnementsbetingelser
Cookie og privatlivspolitik



Hotline
Har du et tip eller hastende
redaktionelle henvendelser uden
for kontortid er du velkommen til at bruge linket her:Tip avisen.

© Copyright 2021 Bornholms Tidende.