Forestil dig, at du køber en vare på Black Friday i november og planlægger at bruge den som julegave. Der går en uge, og endnu en uge. Du begynder at blive en smule ængstelig, selvom forhandleren gentagne gange har lovet, at varen helt sikkert når frem inden den 24. december. Da kirkeklokkerne ringer efter julegudstjenesten, er der stadig intet spor af pakken – og ængstelighed har forvandlet sig til vrede og frustration.
Det er virkeligheden for mange kunder – nogle modtager aldrig deres pakker, andre føler sig snydt eller decideret bondefanget af den pågældende webshop, enten grundet fejlagtige priser, misvisende information eller defekte varer.
Omtale i konkurrenceprægede brancher
I dag eksisterer der en række websites, hvor forbrugerne kan få luft for deres frustration og dårlige kundeoplevelser. De kan både blive delt direkte på de sociale medier og forbrugerplatforme som Trustpilot, hvor kunderne kan vurdere virksomhederne med karakterer og uddybende anmeldelser.
Engang hed det sig, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Billedet ser dog noget anderledes ud i nutidens virtuelle univers, hvor konkurrencen mellem de enkelte webshops for alvor er blevet intensiveret. Det handler i høj gang om at have en online tilstedeværelse – men ikke nødvendigvis for enhver pris. Flere dårlige kundeanmeldelser kan sprede sig som en steppebrand på kanaler som Facebook og kan i værste fald ende som en shitstorm, hvis medierne får snerten af en god historie.
Det kan være svært at genfinde sit fodfæste efter dårlig omtale, da kunderne relativt hurtigt vil være tilbøjelige til at vælge andre udbydere – særligt, hvis man ikke tilbyder et nicheprodukt og derfor har mange konkurrenter.
Online Reputation Management er blevet et vigtigt buzzword for de webshops, der i sikker stil vil undgå dårlig omtale på nettet – eller vil forsøge at redde sig ud af uheldige situationer, herunder shitstorme. Men hvad er online reputation management, og hvordan bruger man det mest effektivt?