DAT sætter kursen mod en grønnere fremtid

DAT sætter kursen mod en grønnere fremtid
DATs grundlægger og direktør, Jesper Rungholm. Foto: DAT
KOMMERCIEL REDAKTION FOR DAT

Danskerne skal have mulighed for at flyve grønt på indenrigsture senest i 2025, og DAT kan allerede garantere, at det bliver en realitet med sine fly. Her kan du læse om flyselskabets nyeste klimavenlige initiativer.

Det siges, at den grønne omstilling bliver en endnu større revolution end digitaliseringen – og ligesom under industrialiseringen, så er det virksomhederne, der skal være med til at drive udviklingen. Ikke alle er parate til det endnu, for det koster enorme ressourcer at hoppe med på bølgen – også selvom regeringen ønsker, at Danmark skal være et grønt fyrtårn for resten af verden. Det familieejede flyselskab DAT har dog allerede meddelt, at man gerne vil flyve forrest i sin branche.

– Pt. har vi SAF-brændstof på vej, der er lavet af fornyet affald og restråmaterialer som madolie, men det skal blandes med almindeligt jetbrændstof, så det er en nødløsning. Så er der også Power-to-X på vej, hvor grøn elektricitet omdannes til brint – det kræver dog fabrikker og produktion at realisere. Endelig har vi mulighed for at lave et udviklingsprojekt allerede nu med vores ATR72-fly, hvor vi kan udskifte til motorer, der laver brint om til elektricitet. Minusset er bare, at det kan koste helt op til 12 sæder ombord, grundet pladsen systemet skal bruge ved installation i flyet. Derfor står vi en situation, hvor det er afgørende, at det grønne brændstof kommer ned i pris, mener direktøren og fortsætter.

- Allerede nu har vi fået bekræftet af ATR, vores flyfabrik i Frankrig, at vi kan flyve 100 % grønt på indenrigsruterne i 2025.  Dermed bliver det mere grønt at flyve indenrigs end at tage toget. Vi ser dog gerne konkrete initiativer fra regeringens side, der kan få økonomien til at hænge bedre sammen, så man kan udvikle 100 % CO2-neutralt brændstof i fremtiden – det er nemlig muligt.

 

Cirkulær økonomi med genbrugskopper

Udover at se på teknisk udvikling af fly og brændstoffer, har DAT også valgt at investere i genanvendelige kopper til serveringen ombord. Kopperne kan vaskes og genbruges et utal af gange og skal kun bruges to gange, før de reducerer CO2- forbruget med 20-30 % sammenlignet med almindelige papkopper.

Konceptet er netop nu ved at blive udrullet på alle selskabets indenrigsruter og er et opgør med tidens brug-og-smid-væk-kultur.

– Årligt forbruger vi omtrent 300.000 kopper på indenrigsflyvningerne. Derfor er vi glade for at kunne minimere vores affald ved at skifte til kopper, der kan vaskes og genbruges utallige gange, oplyser DATs kabinechef Ståle Harms, der har stået for at introducere løsningen. Han påpeger, at selvom DAT har omkostninger ved projektet, så fortjener det en chance.

– Det kræver ikke kun finansielle omkostninger, men ekstra tid for vores personale, at håndtere et nyt system. Samtidig er vi afhængige af hjælp fra vores passagerer for at forlænge koppens livscyklus, da vi mister ressourcer, hvis en kop bliver mistet eller ødelagt. Men for DAT, der allerede opererer med et af de mest brændstof- og klimavenlige fly, ATR-propelfly, giver det mening hele tiden at se på muligheder for grønnere løsninger.

De genbrugelige kopper og retur-systemet er i øvrigt udviklet af den danske startupvirksomhed New Loop, der ønsker at gentænke pantsystemet herhjemme, så det også kan favne genanvendeligt emballage. Virksomheden er stiftet af zero waste-eksperten Gitte Saaby Kjær og klimaaktivisten og filminstruktøren Anders Morgenthaler. I september 2020 blev deres første prototype udviklet, og nu kan de med DATs engagement sikre sig en business case, der kan løfte udviklingen til nye højder.

– DAT har også hjulpet New Loop med at få indført kopperne til Folkemødet i Allinge i år, for vi synes, at konceptet er helt i tråd med Bornholms grønne profil. Dermed kan flere måske også få øjnene op for fordelene ved at bakke op om cirkulær økonomi, slutter hun.

 

3 facts om New Loop-koppen

  • Koppen er udviklet med en teknologi, der giver en termoe˛ekt til varme og kolde drikke, hvilket engangsemballage har svært ved.
  • Den kan genbruges utallige gange og er 100 % genanvendelig ved slutningen af dens livscyklus.
  • New Loop arbejder allerede på at gøre retursystemet af emballagen endnu mere miljøvenligt – bl.a. ved at undersøge muligheden for rengøring med ultralyd.

 

Læs mere her