Sådan lyder det i et svar fra uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) til folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V). Det vigtigste er, at de studerende får de bedste rammer for at kunne gennemføre deres uddannelse, svarer ministeren.
De bedste rammer
Samtidig gør han opmærksom på, at hverken han eller kulturministeren har den faglige kompetence til at tilrettelægge indholdet i universitetsuddannelserne, herunder arkæologiuddannelsen.
"Universiteterne har fagligt selvstyre og tilrettelægger selv afviklingen af undervisning og prøver. Det er således op til det enkelte universitet at tilrettelægge deres uddannelser, så de studerende får de bedste rammer for at kunne gennemføre deres uddannelse med et stort læringsudbytte. Det gælder også i forhold til eventuelle faglige samarbejder med eksterne aktører", svarer Jesper Petersen.
Kort sagt er det op til de relevante universiteter at beslutte, om det giver fagligt mening at samarbejde med en ekstern aktør som Bornholms Museum om de arkæologiske undersøgelser i det område, hvor energiøens landanlæg skal ligge.
Eksempel på silotænkning
Peter Juel-Jensen ærgrer sig over ministerens svar, som han ser som et eksempel på regeringens silotænkning.