Juridisk vurdering: Bornholmer-licens til fri parkering er også ulovlig

Juridisk vurdering: Bornholmer-licens til fri parkering er også ulovlig
POLITIK | Onsdag 8. marts 2023 • 11:01
Jakob Marschner
Journalist
POLITIK | Onsdag 8. marts 2023 • 11:01

Det vil ikke være lovligt at lade bornholmerne købe licens til at parkere i alle zoner med betalingparkering, vurderer den landinspektør, som kommunen har bedt vurdere sagen. Beboerlicenser må kun bruges nær indehaverens egen bopæl, hedder det i det notat, som fik EL, S og V til at trække hele forslaget om parkering mod betaling.

Den planlagte ordning om at skulle betale for at parkere i fem bornholmske byer vil ikke kun være ulovlig af én grund. Den vil være ulovlig af to grunde.

Det skriver landinspektørfirmaet LE34 fra Odense, som kommunen har bedt vurdere sagen, i et fem sider langt notat, der torsdag morgen fik Enhedslisten, Ventre og Socialdemokratiet til at trække forlaget tilbage.

Den ene grund er den, der allerede har været offentligt fremme: LE34 vurderer, at partierne bag budgetforliget lagde forlaget frem med det primære formål at skaffe penge til kommunekassen – og ikke med et primært formål om at afvikle trafikken bedre i Rønne, Nexø, Allinge, Svaneke og Gudhjem.

"Den ordning, som er under politisk behandling, er efter vores vurdering ikke lovlig", konkluderer LE34 overordnet.

LE34 holder sig desuden til, at det ikke vil være lovligt at lade bornholmere slippe billigere end turister fra at parkere i de fem byer. I hvert fald på den måde, som forslaget lagde op til.

Planen var at lade bornholmerne købe licenser, der én gang for alle gav adgang til at parkere overalt i alle de fem parkeringszoner. Men det vil ifølge LE34 være at omgå reglerne for beboerlicenser til at parkere.

LE34 forstår loven sådan, at beboerlicenser kun kan være licenser til at parkere nær licensindehaverens egen bopæl. Og ikke licenser til at parkere overalt i fem byer med parkering mod betaling.

"Den foreslåede differentiering mellem bornholmere og andre vil derudover også føre til, at ordningen efter vores vurdering vil være ulovlig", skriver LE34 i sit notat til kommunen.

"Muligheden for, at alle bornholmere kan købe en licens, der giver ret til fri parkering i de områder, der er omfattet af ordningen, vil være i strid med bekendtgørelsen om parkering på offentlige veje, idet beboerlicenser efter bekendtgørelsen kun kan udstedes med ret til parkering i et nærmere afgrænset område nær modtagerens bopæl", fortsætter LE34.

"En beboerlicens må for ekempel kunne udstedes til borgere i Gudhjem med ret til at parkere i det område i Gudhjem, der er omfattet af ordningen, men der kan ikke udstedes en beboerlicens til en borger i Nexø med ret til at parkere i Rønne, eller for den sags skyld til en borger i Aakirkeby med ret til at parkere i de berørte områder."

Anden indgang duer heller ikke

En kommune kan indføre parkering mod betaling på to forskellige måder: Efter henholdsvis stk. 1 og stk. 2 i den samme lovbestemmelse, nemlig vejlovens paragraf 90. Den seneste uges debat om parkering mod betaling har knyttet an til lovens stk. 2.

Det vil dog heller ikke hjælpe at ty til den anden lovbestemmelse, der har at gøre med deciderede parkeringspladser, skriver LE34 i notatet.

Landinspektørfirmaet henviser her til en godt 18 år gammel sag fra Høje Taastrup Kommune. Her havde kommunen etableret nogle parkeringspladser i et indhegnet og overvåget anlæg.

Nogle af pladserne kunne Høje Taastrups egne borgere bruge gratis ved hjælp af deres sygesikringskort. Alle andre skulle derimod betale for at parkere i det indhegnede anlæg.

Ifølge LE 34 afgjorde Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at det ville være i orden at tilgodese Høje Taastrups egne borgere, "hvis det var begrundet i trafikale, herunder miljømæssige hensyn. Det kunne for eksempel være et ønske om at tilskynde trafikanterne til at anvende offentlige transportmidler".

"Men da dette hensyn i samme grad gjorde sig gældende for borgere, der ikke boede i kommunen, kunne kommunen ikke lovligt differentiere parkeringsafgiften på denne måde", gengiver LE34 dernæst ministeriets afgørelse.

"Kommunen kunne heller ikke begrunde differentieringen med, at kommunens egne borgere havde bidraget til finansieringen af anlægget gennem skattebetalingen, da dette ikke var et trafikalt eller miljømæssigt hensyn", tilføjer LE34.

Af de to grunde runder LE34 af med at fraråde regionskommunen at indføre parkering mod betaling på den måde, som der var lagt op til.

"På baggrund af disse forhold er det vores vurdering, at der ikke bør vedtages en parkeringsordning i den foreslåede form", lyder notatets konklusion.

Da det stod klart, trak Enhedslisten, Venstre, Socialdemokratiet og Jonna Nielsen torsdag morgen forslaget tilbage.

 

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT