Det er imidlertid almindeligt kendt, at flere af BRK’s centre nu, men også på det pågældende tidspunkt allerede var udfordret på deres budget. Dette gælder særligt for Center for Børn og Familie, der jf. budgetopfølgningen pr. den 30. april, 2023 (bilag 8) viser et forventet underskud på 23,9 millioner kroner i 2023, og som ifølge bilag (bilag 9) i mail fra kommunaldirektøren til undertegnede den 2. oktober 2023 er det center med den suverænt største andel af den samlede kørselsgodtgørelse.
Det er min opfattelse, at kommunaldirektøren, da hun kunne konstatere, at merforbruget i forhold til den samlede kørselsgodtgørelse allerede var øget med 1,2 millioner kroner blot på et halvt år burde have forelagt kommunalbestyrelsen en bevillingssag til enten bekræftelse af den ændrede praksis eller til at tilbagerulle praksis for kørselsgodtgørelse, da denne formentlig i forhold til flere centre, men i hvert fald i forhold til Center for Børn og Familie ikke kunne holdes indenfor centrets budget.
Idet det er min påstand, at direktionen burde have forelagt kommunalbestyrelsen en bevillingssag i tidsrummet imellem ikrafttrædelsen af den ændrede praksis for kørselsgodtgørelse d. 1. april, 2023 og budgetopfølgningen pr. den 30. september, 2023, følger det subsidiært, at formanden for kommunalbestyrelsen heller ikke har levet op til sine forpligtelser jvf. Kommunalstyrelseslovens § 31, stk. 3, der siger, at "Formanden fordeler sagerne til de pågældende udvalg og drager omsorg for, at sager, der kræver beslutning af kommunalbestyrelsen, forelægges denne med eventuelle erklæringer."
Da formanden (borgmesteren) har modtaget samtlige e-mails i korrespondancen mellem kommunaldirektøren og undertegnede, burde han af egen drift have taget initiativ til at sikre den fornødne bevilling i kommunalbestyrelsen.