FDM truer med retssag om betalingsparkering

FDM truer med retssag om betalingsparkering
Foto: Nanna Krogh
NYHED | ABONNENT | 8. JUN 2023 • 18:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
8. JUN 2023 • 18:30

Kommunens nye forslag om parkering mod betaling er også ulovligt, for motivet bag forslaget er stadig at skaffe penge til kommunekassen. Det siger FDM, der vil overveje at føre retssag mod kommunen, hvis forslaget bliver vedtaget. FDM kritiserer også den planlagte rent elektroniske betalingsløsning.

Regionskommunen risikerer en retssag, hvis det nye forslag om at indføre parkering mod betaling i seks byer bliver vedtaget i kommunalbestyrelsen.

Det varsler bilejernes organisation FDM. I marts var det også efter kritik fra FDM , at det første forslag om parkering mod betaling blev skrinlagt. Det skete, efter at kommunens egen eksterne konsulent på sagen også havde erklæret det første forslag ulovligt.

Det, ifølge FDM, ulovlige ved det nye forslag er det samme, som organisationen slog ned på i marts. En kommune må kun indføre parkering mod betaling, hvis det er begrundet i at ville afvikle trafikken bedre.

En kommune må derimod ikke indføre parkering mod betaling for at skaffe penge i kommunens kasse. Kommunen budgetterer med fire millioner kroner i indtægt fra betalingsparkering allerede i år.

– Grundlæggende er der stadig tale om et ulovligt forslag. I det nye forslag skriver kommunen ganske vist alle de rigtige ord. Men jeg har svært ved at forestille mig, at det bagvedliggende motiv til at indføre betalingsparkering skulle have ændret sig ret meget de seneste tre måneder, siger Dennis Lange, chefjurist i FDM.

– Hvis man indfører det her forslag på Bornholm, og vi vurderer, at det er ulovligt, vil vi kigge ind i, hvordan vi håndterer det. Så må vi se på, om det skal være med et sagsanlæg, siger han.

Retssag aldrig prøvet før

Skulle det komme til en retssag om betalingsparkering på Bornholm, vil sagen være den første af sin slags.

– FDM har ikke tidligere ført en retssag om ulovlig betalingsparkering. Men det skyldes, at ingen kommune både har indført en ulovlig betalingsparkering og været så åbenmundet omkring det, som man har været på Bornholm, siger Dennis Lange.

– Hvis det ender med et sagsanlæg, vil det juridisk set være spændende, fordi det vil være en sag, der ikke er blevet ført før. Men der håber vi selvfølgelig ikke, at det havner, for vi håber selvfølgelig ikke, at man indfører noget ulovligt på Bornholm.

Hvilke andre skridt end en retssag kunne I finde på at tage?

– Det vil vi kigge på, når vi ved, om det bliver aktuelt. Foreløbig er forslaget her jo ikke blevet vedtaget endnu. Men vi følger situationen tæt. Det gør vi med alle kommuner, der kommer med den slags ideer, siger Dennis Lange.

Som gruppeformand for et af de tre partier bag årets kommunebudget krævede Claus Larsen-Jensen (S) den 27. maj i Tidende et nyt forslag om betalingsparkering hurtigst muligt. Det gjorde han på en måde, der bestyrker FDM i, at ønsket om penge i kassen er kommunens bærende motiv til at indføre mere parkering mod betaling.

– Administrationens første plan blev kendt ulovlig, men så må administrationen se at få stillet nogle andre forslag. Jo længere man venter, desto flere penge vil der komme til at mangle, sagde Claus Larsen-Jensen.

– Det er tæt på at være en tilståelsessag. Udtalelsen bekræfter, at det i høj grad handler om at få nogle penge i kommunekassen. Og så er det ulovligt, siger Dennis Lange.

Landets næstdyreste

FDM har også andre kritikpunkter efter at have nærlæst det nye forslag om betalingsparkering, som udvalget for natur, miljø og plan behandlede torsdag.

Forslaget vil for eksempel bringe Bornholm tæt på danmarksrekorden for den dyreste betalingsparkering.

– Taksten på 25 kroner i timen for at parkere i betalingszonerne vil være den næsthøjeste i landet, kun overgået af København. Med al respekt for Bornholm virker det påfaldende, at det skulle være nødvendigt at fastsætte en højere takst, end man har i for eksempel Aarhus og Aalborg, siger Dennis Lange.

For at lade det nye forslag tage sit afsæt i behovet for at regulere trafikken bedre i Rønne, Nexø, Allinge, Sandvig, Svaneke og Gudhjem, henviser forslaget til de undersøgelser, der tidligere er lavet af trafikforholdene i de seks byer. Men FDM mener ikke, at undersøgelserne leder naturligt frem til at indføre parkering mod betaling.

– Ingen af de grupper, der undersøgte parkeringsforholdene i de byer på Bornholm, hvor man nu planlægger betalingsparkering, nåede frem til at anbefale betalingsparkering. Ikke desto mindre er det nu det, som forvaltningen foreslår. Det virker også besynderligt, siger Dennis Lange.

Desuden kan det ifølge FDM også være særskilt ulovligt at indføre en rent elektronisk betalingsmodel for at parkere i de betalingszoner, som det nye forslag lægger op til. Forslaget handler om at lade al betaling foregå via en app til mobiltelefoner – men ikke opstille parkeringsautomater, som forslaget præsenterer som dyre.

– At indføre en rent elektronisk betalingsløsning vil afskære både ældre uden mobiltelefon og turister fra at parkere i betalingsszonerne, siger Dennis Lange.

– Er det direkte ulovligt? Det er det måske ikke, for det er aldrig blevet prøvet ved domstolene, om man helt kan skippe parkeringsautomater. Men i praksis vil man gøre det umuligt for nogle grupper af mennesker at parkere deres bil et sted, hvor der er betaling.

– Man kan vel også bare sætte nogle parkeringsautomater op. Hvis det at indføre mere betalingsparkering ikke handler om at tjene penge, gør det vel heller ikke noget, at det koster noget at sætte automater op, siger Dennis Lange.