Enhedslisten håber stadig på parkeringsløsning

Enhedslisten håber stadig på parkeringsløsning
Arkivfoto
POLITIK | Fredag 23. juni 2023 • 11:05
Af:
Jakob Nørmark
POLITIK | Fredag 23. juni 2023 • 11:05

Torsdag var Enhedslisten med til at droppe forslaget om betalingsparkering, men håber for bornholmernes skyld, at der snart kan indføres en anden ordning, så der kan gøres noget ved trængsels- og parkeringsproblemer i mange byer.

Torsdag skrottede kommunalpolitikerne for anden gang på tre måneder udspillet til en ny betalingsparkeringsordning. Igen skete det efter, at eksterne rådgivere havde vurderet, at kommunen risikerede at tabe en retssag om lovligheden af ordningen, fordi den i for høj grad er begrundet af ønsket om at skaffe indtægter til kommunekassen.

Helle Munk Ravnborg (EL) bekræfter, at Enhedslistens to medlemmer af økonomi- og klimaudvalget støttede beslutningen om at skrinlægge arbejdet betalingsparkering i centrale dele af Rønne, Nexø, Allinge, Sandvig, Gudhjem og Svaneke.

– Det følger jo af den indstilling, som direktøren var kommet med efter at have indhentet advokatrådgivning fra Civitas, som også kom med en mundtlig orientering på mødet i går, siger Helle Munk Ravnborg til Tidende.

Er I så indstillet på, at der ikke skal gøres et tredje forsøg efter sommerferien, eller hvad er jeres tilgang nu?

– Først og fremmest er vi enormt ærgerlige – ikke bare på egne vegne, men især på vegne af vores borgere og de gæster, som besøger vores ø. For der er trængselsproblemer, som skal løses. Det var jo dét, som denne ordning skulle gøre, men vi har også taget imod den rådgivning, vi har fået, om, at den måde, opgaven blev lagt frem på, kom til at skygge for formålet. Derfor har vi valgt at følge indstillingen fra direktøren.

I starten af juni stemte Enhedslisten i natur-, miljø- og planudvalget for at indføre en betalingsordning efter at være kommet med flere ændringer til det oplæg, som administrationen havde forberedt. 

For blot en uge siden holdt regionskommunen et møde advokatfirmaet Civitas, der fik til at opgave at lave en juridisk vurdering - blandt andet på baggrund af Enhedslistens oprindelige budgetoplæg fra 2022 og selve ordlyden i det vedtagne forslag.

– Nu ligger der jo et notat, som siger, at der selvfølgelig kan tages forskellige ordninger i brug til at løse de trængsels- og parkeringsproblemer, der er på Bornholm. Betalingsparkering er én af dem. Det vil være klogt at få lavet en vurdering, der siger, hvad der er det mest hensigtsmæssige at gøre. Vi må se, om der bliver sådan en vurdering.

Da jeg talte med dig forud for behandlingen i natur-, miljø- planudvalget, fortalte du, at I var af den opfattelse, at det ville være tilstrækkeligt at lægge tidligere trafik- og parkeringsanalyser fra de seks byer med sagen. Hvorfor mener du i dag, at det alligevel ikke var nok at inkludere de handleplaner?

– Det er sådan set ikke analyserne, der ikke var tilstrækkelige, men måden forslaget blev lanceret på, inklusiv den måde det optræder i budgettet, som er meget uheldig, og som kan bringe tvivl om formålet. Det skal der jo ikke tvivl om – det er den rådgivning, vi har fået.

Problematisk argumentation

Civitas skriver i notatet til kommunen, at der ikke var et ”tilstrækkeligt underbygget trafikfagligt skøn” i beskrivelsen af parkeringsordningen, som var beskrevet på følgende måde i det budgetforslag, som Enhedslisten, Socialdemokratiet og Venstre vedtog:

”Der indføres parkeringsordning (Rønne, Nexø, Gudhjem, Svaneke, Allinge) og lægges en nettoindtægt ind på 4,0 mio. kr. i 2023 og 6,0 mio. fra og med 2024. Administrationen skal udarbejde scenarier, der opfylder nettoindtægten. Der ønskes en model, der er økonomisk overkommelig for bornholmere og dyrere for gæster. Modellen skal være let at administrere, frivillig og både løse trafikregulering i trængte boligområder og bringe det ønskede provenu”.

For Helle Munk Ravnborg er det vigtigt at pointere, at der er reelle trafikale problemer i de bornholmske byer, som kræver en eller anden form for løsning. Nu håber Enhedslisten, at en vurdering vil kaste lys over, om betalingsparkering i vid udstrækning er et egnet værktøj til ”at begrænse den trængsel og buler i bilerne, som sådan nogle parkeringsudfordringer giver anledning til”, som Helle Munk Ravnborg udtrykker det.

– Det er ikke op til os at sige, at ordningen skal være præcis sådan og sådan. Hvis nogen mener, at de kan lave en vurdering af, hvordan en bestemt ordning virker, skal det være meget velkomment, siger hun.

 

 

– Det korte af det lange er, at vi fortsat har parkerings- og trafikudfordringer i vores bykerner. De problemer er konstateret i trafikanalyser, nogle af dem endda helt tilbage fra 2018. Vi ved alle sammen, at antallet af biler på Bornholm er steget siden 2018, og at bilerne har en tendens til at blive større og bredere. Vi ved også, at vi har fået en større færge, som gør det muligt for flere rejsende i bil at besøge Bornholm. Så de parkerings- og trængselsudfordringer, som vi har konstateret fra 2018 og frem – og som jeg som forperson for natur-, miljø- og planudvalget får mange henvendelser om fra Nexø, Svaneke, Gudhjem og Rønne i særdeleshed – de udfordringer er der og skal løses. Det er i hvert fald, hvad advokaterne fra Civitas lægger op til, siger udvalgsforpersonen.

I trafikhandleplanen fra Rønne bliver betalingsparkering få gange nævnt som et eventuet middel, der kan tages i brug, efter man har evalueret effekten af andre tiltag såsom indførelse af en tidsbegrænsning på op til to timer i bymidten.

Helle Munk Ravnborg forklarer, at hun fortsat ser betaling for parkering – både i form af licenser til beboere og betaling per timebasis for andre – som en mulig del af kommunens indsats.

– Anbefalingerne fra analysen om Rønne er jo også, at hvis man skal indføre tidsbegrænset parkering på mellem en halv time og to timer i det to zoner i den centrale del af Rønne, så bliver man nødt til at have en eller anden form for beboerlicens. Hvor i alverden skal beboerne i de to zoner ellers gøre af deres biler? Den anden konsekvens af forslaget er, at man skal parkere ret langt væk, hvis man er på familiebesøg i den centrale del af Rønne, og man skal være der mere end to timer – hvis ikke man altså har mulighed for at trække betaling der.

– Hensigten med parkeringsregulering er selvfølgelig at få så mange som muligt til at undlade at parkere i de trange og fyldte gader, og at gå 200 eller 500 meter vil nok også være muligt for de fleste, men der kan jo være nogen, for hvem det ikke er en mulighed.

Vil der være brug for helt nye analyser? De er alle lavet af eksterne konsulenter, og handleplanen for Rønne, som er 100 sider lang, må have været temmelig dyr at lave for blot to år siden. 

– Det er slet ikke op til mig som politiker at vurdere, hvilken karakter sådan en vurdering skal have, og hvor meget ny analyse der er brug for, siger Helle Munk Ravnborg, som gør opmærksom på, at kommunen har meget data til rådighed i forvejen.

– Jeg ved, at Destination Bornholm laver tællinger i Gudhjem i år ligesom sidste år, men jeg ved ikke, om de gør det i andre byer. Det kan godt tænkes, for de følger netop udviklingen tæt på dette område. Det er en vigtig del af oplevelsen, man har som turist, hvordan det er at komme frem i byerne. Det drejer sig om at finde det rigtige balancepunkt, så de, som bor i byerne, også synes, det er dejligt at byde velkommen til turisterne.

Udefra set kan det virke lidt vildt, at man to gange kan lægge en sag op til politisk behandling, at den begge gange kommer gennem det første udvalg, hvorefter man indhenter en ekstern vurdering og derefter trækker i land og stopper det hele. Hvordan vil du vurdere kommunens administrations arbejde i denne sag?

– Det er jo ikke op til mig at vurdere. Men som du selv er inde på, er rækkefølgen den omvendte af, hvordan den burde være. Det går jeg ud fra, at man også noterer sig andre steder.

Er det, fordi der har været et for stort tidspres fra politisk side?

– Det skal jeg ikke kunne sige.

Men I har jo lagt et vist pres for at få en betalingsordning klar inden højsæsonen?

– Jeg kan ikke forestille mig, at det skyldes tidspres fra politisk side, for der er immervæk gået et godt stykke tid, fra vi vedtog budgettet (i oktober 2022, red.) og frem til nu. Men hvad der så er sket, og hvorfor de har valgt at lave tingene i den rækkefølge, tror jeg, at du skal spørge administrationen om.

Nu har der været meget polemik omkring den her ordning. Kritikere vil, forudser jeg, blive ved med at pege på, at kommunalbestyrelsens motiv er økonomisk. Tror du, at I vil kunne undgå den mistanke, hvis I skulle indføre en ordning om betalingsparkering næste år?

– Jeg kan ikke forudse, hvad der kommer til at ske. Men jeg håber inderligt for os alle sammen, at vi finder en vej til at løse de parkerings- og trængselsudfordringer, der er. Bornholm er jo ikke det eneste sted i Danmark, hvor kritikere har været fremme og sige det ene, det andet og tredje, og på trods af det har man andre steder indført måder at regulere parkerings- og trængselsproblemer på med forskellige redskaber. Og et af de redskaber er en betalingsordning, for det er et incitament, som mange af os forstår, slutter Helle Munk Ravnborg.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT