Bornholm trækker sorteper i spil om millioner til elbusser

Bornholm trækker sorteper i spil om millioner til elbusser
BAT havde søgt staten om 17 millioner kroner til de kommende elbusser – men får otte. Arkivfoto: Jacob Jepsen
POLITIK | Fredag 10. februar 2023 • 14:33
Jakob Marschner
Journalist
POLITIK | Fredag 10. februar 2023 • 14:33

BAT havde søgt staten om 17 millioner kroner til de kommende elbusser, men får med otte millioner kroner mindre end det halve. Bornholm må blandt andet nøjes med mindre, fordi BAT's ansøgning lovede væsentligt mindre sparet CO2, end ansøgningen fra Nordjylland gjorde. Partierne bag kommunebudgettet ved endnu ikke, om de vil sætte antallet af nye buysser ned eller finde de manglende penge andre steder i budgettet.


50 millioner kroner havde staten til rådighed i sin pulje til nye elbusser. Men bornholmske BAT og otte andre aktører søgte i alt om 55,5 millioner.

Altså skulle mindst et busselskab have mindre i støtte, end det havde søgt om. Og det busselskab blev BAT.

Det står klart, efter at Transportministeriet fredag oplyste, at der er otte millioner kroner på vej til BAT's investering i op til 20 elbusser.

BAT søgte om 17 millioner kroner, men får i praksis kun lidt mindre end det halve beløb.

Med det beløb blev BAT den klare topscorer blandt de ni aktører, der søgte penge fra puljen. Det næststørste ønske kom fra Region Hovedstaden, der både søgte og fik 8,5 millioner kroner til at indsætte elbusser på de københavnske ruter 15S og 150S.

På nær BAT fik alle de andre ansøgere enten det beløb, som de havde søgt – eller flere. Trafikselskabet Movia havde søgt om 10,7 millioner kroner til tre elbus-projekter, men endte med at modtage 13,6 millioner fordelt på to projekter.

Årets kommunebudget lægger op til at bruge i alt 102 millioner kroner (51 millioner om året i to år) på enten at købe eller lease de kommende elbusser. Men som de tre budgetpartier kan hverken Enhedslisten, Venstre eller Socialdemokratiet endnu sige, om løsningen er at anskaffe færre nye busser eller at finde de nu manglende penge et andet sted på kommunens budget.

Andre vil spare mere CO2

BAT lovede staten hele 80 gange mindre sparet CO2-udledning, end Region Nordjylland gjorde i sin ansøgning, fortæller Helle Munk Ravnborg (EL), forperson for udvalget for natur, miljø og plan.

Blandt andet af den grund fik Region Nordjylland det fulde beløb, som regionen havde søgt om, mens BAT alså ikke fik det fulde beløb. Hun vil nu have den store forskel undersøgt.

– Transportministeriet undrer sig over, at vi kommer til at spare meget mindre CO2 pr. bus, som vi udskifter, end for eksempel Region Nordjylland skriver i sin ansøgning, at de vil komme til, siger Helle Munk Ravnborg.

– Hvis man sammenligner vores ansøgning med Region Nordjyllands, kommer vi til at reducere 80 gange mindre CO2 pr. tilskudskrone, end Nordjylland gør. Det er blandt andet på den baggrund, at vi ikke har fået hele det beløb, som vi har søgt om, siger hun.

– Jeg undrer mig da såre over, hvordan de tal er kommet til verden, så jeg vil gerne se de ansøgninger. Både vores egen og Region Nordjyllands. Tallene i de to ansøgninger er så forskellige, at det kalder på en forklaring.

Helle Munk Ravnborg vil endnu ikke bedømme, om BAT eller Region Nordjylland har ret i de tal om sparet CO2-udledning, som de to ansøgere sendte til Transportministeriet.

– Det kan enten være, at Region Nordjylland ved noget, som vi ikke ved, og at de derfor kan spare mere CO2 på elbusser, end vi kan. Men det kan jo også være os, der har ret, og Region Nordjylland, der er meget optimistisk, siger hun.

– Det vil jeg gerne vide noget mere om, så derfor vil jeg både hente vores egen ansøgning frem og bede kommunens administration om at tage kontakt til Region Nordjylland, så vi også kan læse deres ansøgning og se, hvad der ligger bag de her forskelle i tallene, siger Helle Munk Ravnborg.

Ingen slagplan endnu

Hos Enhedslisten og Venstre vælger gruppeformændene Morten Riis (EL) og Søren Schow (V) at være mest glade for de penge, der kommer – frem for at være skuffede over dem, der ikke gør.

Hverken de to eller gruppeformand Claus Larsen-Jensen (S) kan fredag fortælle, om det lavere beløb vil føre til færre elbusser eller til at spare andre steder. Eller om busserne skal købes eller leases.

– Det er da fantastisk, at vi har fået otte millioner ud af 17 millioner. Selvfølgelig ville vi gerne have haft alle 17 millioner, men det er da fantastisk, at vi har fået penge, siger Morten Riis.

Kan I blive nødt til at sætte antallet af nye elbusser ned i lyset af, at BAT ikke fik det fulde beløb?

– Det ved jeg ikke. Nu skal vi lige kigge på det først.

Er planen stadig at købe eller lease de første 10 elbusser i år, eller bliver I nødt til nu at sætte antallet ned?

– Det ved jeg ikke. Men lad os nu se. Måske går det endda, siger Morten Riis.

Søren Schow lægger op til, at Enhedslisten, Venstre og Socialdemokratiet nu må sætte sig sammen igen og vende tilbage til sagen om elbusserne.

– Jeg tror, at jeg vil sige, at glasset er halvt fyldt. Man kan ikke forvente at få 100 procent af de penge, som man søger om. Men det er da selvfølgelig ærgerligt, at vi ikke har fået hele beløbet, siger han.

Kan I blive nødt til at sætte antallet af elbusser ned?

– Med et reduceret beløb til rådighed må vi sætte os ned og se, hvad der kan lykkes. Det må vi se på i forligskredsen bag budgettet, siger Søren Schow.

– Det er ikke meget, siger Claus Larsen-Jensen om de otte millioner kroner fra staten.

Blandt de fire politikere virker Helle Munk Ravnborg mest opsat på at køre videre efter planen om at lade BAT anskaffe 10 elbusser om året i to år.

– Om det så er de her penge, der mangler i budgettet, eller om det er nogle andre penge, så er det nogle penge, der skal findes, siger hun.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT