Med afslaget på aktindsigt forsøger Bornholms Regionskommune imidlertid at udnytte en juridisk spidsfindighed, der ifølge Danmarks førende ekspert i aktindsigt ikke er belæg for.
Embedsmændene i Center for Natur, Miljø og Fritid kunne, da de vurderede anmodningen om aktindsigt, vælge mellem to forskellige love: Offentlighedsloven og Miljøoplysningsloven, som begge definerer regler for aktindsigt.
De valgte at anvende den mest restriktive af de to love, Offentlighedsloven, som netop giver dem mulighed for at undtage dokumenter, der er omfattet af en politiefterforskning.
Havde de imidlertid valgt at anvende Miljøoplysningsloven, ville det ikke have været muligt at undtage dokumenterne.
Miljøoplysningsloven, som er den danske implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv fra 2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger, giver nemlig markant større mulighed for aktindsigt i miljøforhold, end Offentlighedsloven gør.