– Sådan et regnskab kan også være lidt sjovt nogle gange. For eksempel det stof, vi bruger til at lave vores dyner af. Det er et meget specielt stof, som vi køber i Danmark. Det er så specielt, at vi kun kan købe 1.000 meter ad gangen. Det er rimelig meget.
Duvair har derfor kun brug for at købe stof hjem hvert andet år til en pris på lidt over 50.000 kroner. Sidste indkøb fandt sted i slutningen af 2020, og derfor skal en del af forklaringen på overskuddets nedgang findes der, forklarer John Gibler.
Om coronapandemien har haft en indflydelse er også svært at sige, forklarer John Gibler, men han kan i hvert fald se, at salget til deres største og primære kunde, Læger Uden Grænser, er faldet.
– Det er lidt svært for os at gennemskue, hvorfor omsætningen er gået ned hos dem. Fordi det går igennem deres store indkøbscentral i Frankrig, hvorfra de sender det ud til forskellige steder i verden. Hvorfor, efterspørgslen her er faldet, er svært for os at opklare, om det har noget med Corona at gøre, eller om det bare er fordi, markedet går op og ned.
Ny målgruppe i fremgang