– Det er sjovt, for jeg tænker meget mere i bøger nu. Når man skriver film, skal der en producent ind over, og der skal en instruktør på. Der er enormt mange mennesker involveret, og udviklingsfasen er meget længere. Det, som var rigtig skønt ved at skrive bogen, var, at det kun var mig og min redaktør. Den kreative proces blev min egen igen, og det blev jeg virkelig glad for. Man skaber et helt fortroligt rum med læseren, og det går jo lidt tilbage til standup. Når jeg skriver, er det til mig og læseren, og når jeg står på en scene, er det til mig og publikum.
Hvilke ligheder ser du mellem at få folk til at grine og gyse?
– Begge dele er at føle, og de minder os om, at vi er i live, så jeg synes faktisk, der er noget fælles i. Jeg har en ven, som er filmklipper i Los Angeles, som sagde, at det er den samme opbygning, man bruger, uanset om man bygger op til et forløsende grin eller et gys. Man bygger på den samme overraskelse og på en forventning om, at der skal ske et eller andet, og så sker der noget, som får det hele til at eksplodere i grin eller gys.
Hvad får du ellers din tid til at gå med?
– Lige nu er det det her, fordi bøgerne står til at komme i løbet af de næste par år, så der er fuld drøn på, og det er fedt. Det var fedt at udgive etteren og skrive direkte videre på toeren, som jeg er i fuld gang med. Astrid og Ivalos univers var tankemæssigt foldet ud til de næste to bøger, så det var sådan set bare at gå videre. Der rumler selvfølgelig altid en masse ideer, også til de næste romaner, men foreløbig er det det her, der fylder min tid. Jeg har altid godt kunnet lide skriveprocessen, også da jeg lavede standup og skrev til det.