Hvilke tanker har du og foreningen gjort jer om årets festival?
– En af de helt centrale missioner for os – eller i hvert fald for mig personligt – er at udvikle festivalen, så den også formår at tiltrække nogle yngre publikumssegmenter. Det betyder ikke, at der ikke skal være plads til alle dem, der er kommet på festivalen i årevis. Men hvis festivalen skal have en fremtid, er den nødt til at følge med tiden. Og turde insistere på høj kvalitet. På musikfronten har vi arbejdet meget med at højne kvaliteten i vores bookinger. Stort set alle navne, der optræder på festivalen, er professionelle musikere, der normalt koster penge at se. Det er ret unikt, at man kan komme til Nexø og opleve så gode musikere helt gratis, synes jeg. Derudover har vi arbejdet med en række nye tiltag, der netop skal åbne festivalen for et større publikum. Vi har booket nogle virkelig gode børnejazz-navne og holder derudover en efterfest med live jazz-jam og dansegulv lørdag aften. Og så har vi ikke mindst givet både vores hjemmeside, logo og tilstedeværelse på sociale medier en stor overhaling. Nu glæder vi os bare helt vildt meget til at se, hvordan det hele kommer til at gå henover i weekenden. Forventningerne er høje.
Hvor stammer sin interesse for jazz fra?
– Jeg er ikke vokset op med jazz derhjemme, men jeg kan huske, at jeg på gymnasiet fik jeg en god ven, som var meget jazzinteresseret. Han introducerede mig for jazzens verden. Jeg kan huske, at vi brugte meget tid på at sidde i hans lejlighed og spille skak, ryge cigaretter og høre Tom Waits, Miles Davis og John Coltrane. Han spillede også lidt jazzklaver, så der fik jeg åbnet lidt for det. Siden er jeg dykket mere ned i det, sideløbende med alt mulig andet musik, jeg også godt kan lide. Da jeg begyndte at samle på plader for 15 års tid siden, så var det meget naturligt også at begynde at købe jazzplader. Jeg kan godt lide at smække en plade på om søndagen, og det lige skratter lidt. Det har den helt rigtig lyd til det.