Jeg er først og fremmest bornholmer!

KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 4. juni 2025 • 05:30
Af:
Sebastian Bloch Jensen
folketingskandidat for SF Bornholm
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 4. juni 2025 • 05:30

Hvorfor vil jeg vælges til Folketinget?

Svaret er næsten det samme, som hvis man stiller mig spørgsmålet om hvorfor jeg er vendt hjem til Bornholm efter 13 år?

Jeg ønsker, at mine børn kan få en lige så lykkelig barndom, som jeg selv har haft her. At de vil vokse op i et levende samfund, hvor man bliver uddannet i en god skole, trygt kan cykle ned til den lokale fodboldklub og vokse op med et stærkt bornholmsk netværk, som varer resten af livet.

Hvorfor SF?

Jeg mener, at Bornholm har brug for en kandidat, der ikke er en del af den nuværende regering, hvor socialdemokraterne konstant bliver trukket mod højre, og hvor folk i landdistrikterne fylder mindre og mindre i de politiske overvejelser.

De største politiske beslutninger tilgodeser de rigeste – først og fremmest gennem de store topskattelettelser, som i praksis gavner meget få bornholmere, og hvor man som vælger må stille sig det vigtige spørgsmål: Hvad har min kandidat gjort for mig?

Jo, man har valgt at fjerne store bededag, som var en rigtig god dag for alle os, der skal finde tid til barnedåb, konfirmationer eller andre store begivenheder. At fjerne en helligdag betyder mindre tid sammen med familien og en reel lønnedgang for de arbejdende på dagen. Regeringens beslutninger sender et tydeligt signal om, at tid med familien er mindre værd end skattelettelser til de få.

SF er oplagt, fordi partiet i højere grad repræsenterer almindelige danskere, når socialdemokraterne har valgt at rykke ind på midten af dansk politik.

Frihed

Frihed er en grundlæggende værdi – og det gælder ikke mindst den moderne venstrefløj.

Vi elsker frihed lige så højt som borgerlige partier, men vi vil kæmpe for, at friheden ikke kun tilfalder dem, der allerede har rigdom og privilegier. Frihed kræver fællesskab og omfordeling. Når vi sikrer, at alle har lige adgang til uddannelse, sundhed og tid til sig selv, så sikrer vi også, at alle kan leve et frit og meningsfuldt liv.

Bornholm

Bornholm må ikke blive overset, når store politiske beslutninger træffes på Christiansborg, og det er helt nødvendigt at repræsentanter fra landdistrikterne får en stemme. Jeg vil arbejde på at SF ikke bliver et ’’storbyparti’’. Stærke stemmer fra øerne og resten af Danmark skal fylde noget i de politiske prioriteringer!

Erhvervslivet på Bornholm har potentiale – især når det handler om at støtte unge iværksættere og på sigt hjælpe fødevareproducenterne i en mere bæredygtig retning. Derfor vil jeg arbejde for, at vi på Bornholm skaber gode rammer for startups og mindre virksomheder, hvor de unge får mulighed for at udvikle deres idéer uden, at de skal flytte væk.

Det kan vi gøre ved at stille lokaler til rådighed, hvor flere iværksættere kan arbejde sammen, dele ressourcer og skabe nye kreative arbejdsfællesskaber. Det kan blive en kæmpe gevinst for øen, at så mange i dag kan arbejde fra computeren, men mange af disse mennesker ønsker sig et sted hvor de kan snakke og spise sammen med andre mennesker, og disse rum skal vi skabe.

Landbruget er og bliver vigtigt

Jeg vil også kæmpe for, at landbruget udvikler sig til en mere bæredygtig og kvalitetsorienteret produktion.

Det betyder, at vi skal fremme produktion af flere kvalitetsvarer og sørge for, at en større del af forarbejdningen finder sted lokalt. Grundlæggende bør et slagteri tænkes som en vigtig del af den bornholmske ’’infrastruktur’’, hvor alle småproducenter på Bornholm har mulighed for at få slagtet deres dyr på Bornholms slagteri i Rønne.

Landbruget er desuden en fremragende arbejdsplads for rigtigt mange af de unge mennesker, som er trætte af at sidde stille i klasseværelserne. Her er fødevareproduktionen også en del af løsningen, hvis vi finder en ordentlig balance mellem økosystem og økonomi.

Bornholms rolle for den internationale sikkerhed

Jeg støtter fuldt ud, at vi skal huse flere soldater på øen. Det er ikke kun vigtigt for det danske forsvar, men også fordi det skaber liv, arbejdspladser og nye relationer i lokalsamfundet.

Jeg er ikke enig i, at det er farligt for Bornholm at huse 1000 ekstra soldater, fordi disse kunne opfattes som en trussel mod Rusland. Det skal russerne slet ikke blande sig i.

Mine egne bedsteforældre mødtes i 50erne, da unge soldater blev indkvarteret på bornholmske gårde – historien viser, hvordan forsvar og samfund går hånd i hånd. Lad os tage den arv videre og bruge de nødvendige investeringer i det danske forsvar til at skabe liv på øen. Det har man altid gjort.

Jeg tror på freden, og at krigen heldigvis ikke kommer helt til os. Men da det er nødvendigt at investere mange milliarder i det danske forsvar, så må vi stille vores ø til rådighed for den internationale sikkerhed og bære en del af ansvaret.

Hvorfor?

Jeg stiller op, fordi Bornholm har brug for en stemme i Folketinget.

Vores nuværende politikere føles fjerne, og de har fokus andre steder end på deres ø. Bornholm har ikke nødvendigvis brug for en miljøminister eller en NATO-ekspert.

Jeg tror vi har brug for en repræsentant for landdistrikterne, som kan råbe højt, og som bor og lever på Bornholm.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT