Glad højskolelærer: Har aldrig været på højskole selv

Glad højskolelærer: Har aldrig været på højskole selv
Jonathan Duvier var tømrer i otte år, inden han flyttede til Bornholm. Nu er han lærer på højskolen. Foto: Anette Vestergaard
DAGENS NAVN | ABONNENT | 2. JUN 2023 • 05:30
DAGENS NAVN | ABONNENT
2. JUN 2023 • 05:30

Da Jonathan Duvier kom til Bornholm for tre år siden med sin familie var han tømrer. Nu er han højskolelærer med store drømme og planer for fremtiden.

 

Du og din kæreste flyttede til Bornholm for tre år siden, hvorfor det?

– Vi havde fået vores første barn og ville gerne ud af København. Både på grund af boligpriserne, og for at kunne arbejde deltid. Vi er kommet meget på Bornholm på ferie, min onkel har sommerhus oppe i Sandvig, og så fik Maria job herovre.

I bor helt fantastisk her på Hollændergård i Olsker med udsigt til havet og Allinge. Hvordan fandt I det her sted?

– Vi havde ikke rigtig noget netværk, så det var ikke så let. Vores beslutning om at flytte faldt sammen med corona, så den første lejeaftale faldt til jorden. Det endte med at vi lavede et facebookopslag, om at vi søgte et sted at bo på Bornholm. Det blev delt 750 gange.

 

750 gange?

– Ja, vi lagde det bare op. Og så blev det videredelt, jeg ved ikke lige hvad der skete. Så nu vidste halvdelen af Bornholm, at vi ledte efter noget. Jeg tror, vi fik 12-14 henvendelser, og så endte vi med at leje det her, efter at have været rundt og kigge. Her er jo ufattelig smukt, og så kan vi godt lide Tejn havn og den stemning der er dernede.

 

Hvordan er virkeligheden så, som småbørnsfamilie på Bornholm?

– Virkeligheden er, at lige meget hvor man flytter hen, så er der stadigvæk vasketøj og indkøb og syge børn og alt det der. Men vi har heldigvis deltidsjob begge to, og så hænger det lidt bedre sammen. Vi mangler nogle bedsteforældre, det er sådan set det eneste vi savner.

 

Du er blevet højskolelærer på Bornholms Højskole. Var det under nedlukningen?

– Ja. I marts 2021 fik Bornholms Højskole lov til at lukke op 14 dage før andre højskoler. Så de gik fra næsten ingen til 65 elever, herunder et frilufts- og outdoorhold på 25. Jeg arbejdede på det tidspunkt allerede lidt sammen med Anders, den daværende friluftsmedarbejder, så jeg kom ind ad den vej. Og det har været lidt af en rejse for mig, for jeg har aldrig været på højskole selv.

 

Og så skulle du pludselig til at undervise?

– Ja, der var nogle ting, jeg skulle lære. Men det sociale og menneskelige, det var der i forvejen. Eleverne på de lange kurser er typisk 19-23 år og er lige er kommet ud af gymnasiet. Det er meget få af dem, der har savet med en sav. Jeg har arbejdet med mine hænder det meste af mit liv, og det har været fantastisk at give dem det. Vi har bygget en bålhytte og tre shelters, og der har de oplevet, hvad man faktisk kan med sine hænder. Et shelter og en bålhytte er jo ikke noget man bygger alene, og det har været lidt af en åbenbaring hvad man kan, hvis man samarbejder.

 

Du er ved at være en central person på skolen? Hvordan har det været?

– Det har været en naturlig proces. Jeg er gået fra at være ekstern til at være timelærer og nu fastansat – en ud af syv – med egen bogruppe og skemalagt undervisning. Eleverne er delt op i bogrupper, som er lidt ligesom små familier. Der kommer man tæt på hinanden. I sidste uge var de herhjemme hos mig og spise, det var hyggeligt. Det blev en helhed, da jeg begyndte at få skemalagte timer.

 

Er der også ulemper?

– Det er et omfattende arbejde. Det er mennesker, man arbejder med, og højskolen er et specielt sted, hvor man er på på alle tider af døgnet. Man må heldigvis gerne være på arbejde hele tiden, haha. Men man har også to børn og en dejlig familie, som man også skal passe. Det der med at have to steder, man gerne vil være 100 procent, det kan godt være tricky at balancere nogle gange.

 

Hvad underviser du i nu?

– Jeg har fået mit eget valgfag, jordforbindelse. Vi bygger og snakker bæredygtigt byggeri, og så er det jordbrug og naturforståelse. Her taler vi både klima og biodiversitet, og naturen som spisekammer. Der har jeg fundet nogle rigtig gode eksterne samarbejdspartnere på Bornholm, blandt andet Mads Kissow fra Friskoven og Thomas Guldbæk fra Gaarden. I februar startede vi et forløb med økolandbruget Hammersly i Rutsker, hvor vi hjælper dem med at sætte deres polytunneller op, samtidig med at eleverne lærer en masse om at dyrke grøntsager. Og så laver vi biodiversitet med Michael Stoltze. Vi har anlagt en sommerfuglehave på højskolen sammen med ham.

 

Og så har I også samarbejde med andre højskoler?

– Ja, vi har lige været på en lille studietur til Vestjyllands Højskole, som har 20-30 års erfaring med økologisk jordbrug. Vi vil gerne producere vores egne grøntsager, men der lidt problemer med årskalenderen, for eleverne stopper om 14 dage, og det er der, der virkelig begynder at komme smæk på. Det er noget af det, jeg vil prøve at kigge ind i.

Jonathan Duvier

Alder: 33

Civilstatus: Kæreste med Maria, to børn på to og fem

Uddannelse: Tømrer og friluftsvejleder

Bopæl: Olsker

Hobbies: Elsker at cykle, både motion, gravel og MTB – følger professionel cykelsport og synes det er stort når han ser Magnus Cort på træningstur.