Klager over Express 5: Rederiet arbejder på en løsning

Express 5 kan ikke sluttes til landstrøm på Øernes Kaj, mens færgen ikke er i drift på ruten mellem Rønne og Ystad. Færgen skal derfor have sin generator kørende, hvilket påvirker miljøet og klimaet negativt. Samtidig klager naboer over støj- og lugtgener fra Express 5, oplyser Trafikkontaktrådets sekretariat.
Når hurtigfærgen Express 5 ikke sejler mellem Rønne og Ystad, og færgen er parkeret ved Øernes Kaj i Rønne Havn, er den ikke koblet til landstrøm. Men det er nødvendigt for færgen at have en række systemer kørende, når den ligger stille, og derfor er generatorerne i gang.
Men det har fået flere af havnens naboer til at klage over støj- og lugtgener, når Express 5 ligger ved Øernes Kaj, fremgår det af dagsordenen til Trafikkontaktrådets møde tirsdag, hvor rådet drøfter, hvordan det skal forholde sig til landstrømsproblematikken.
Der er ellers etableret landstrøm på Øernes Kaj, som hurtigfærgen Express 1 er koblet til, når færgen ikke er i drift - hvilket er tilfældet i langt størstedelen af tiden i lavsæsonen.
Når Express 5 ikke kan sluttes til det samme system, skyldes det, at hurtigfærgens stikkontakt er bagerst på højre side af færgen, hvor Express 1s tilslutning er på venstre side bagerst på færgen. Landstrømsanlægget på Øernes Kaj er placeret sådan, at tilslutningen på færgen skal finde sted bagerst i venstre side for at kunne sluttes til.
"Færgernes dieseldrevne generatorer påvirker miljø og klima negativt, når de ligger i havn uden landstrøm," fremgår det af dagsordenen, hvor der også står:
"I modsætning til de brændstofdrevne generatorer – der for nuværende kører på diesel på Molslinjens færger til og frem Bornholm – støjer og lugter et landstrømanlæg betydeligt mindre. Samtidig tages der hensyn til klima og miljø ved i stedet at benytte landstrøm."
Express 5 ligger som udgangspunkt ved Øernes Kaj to dage i højsæsonen (onsdag og søndag) og én dag i lavsæsonen, fremgår det videre.
Express 1 tilsluttet landstrøm ved Øernes Kaj i Rønne Havn. Arkivfoto: Henrik Nielsen
Nyt anlæg på vej
Molslinjen gør dog opmærksom på, at rederiet overholder de 'støjkrav med videre', der er til benyttelsen af færgerne i Rønne Havn.
Samtidig fremgår det af dagsordenen, at ingen af de to hurtigfærger i øjeblikket benytter landstrøm ved hurtigfærgelejet, hvor passagerer og køretøjer kommer om bord og af færgen.
Når Express 5 har tilslutningsanlæg til landstrøm i højre side bagerst på færgen, er det, fordi færgen er forberedt til at skulle anvende landstrøm, når den ligger i hurtigfærgelejet om natten. Det gør den langt størstedelen af tiden, fordi det er den primære færge på ruten mellem Rønne og Ystad. Faktisk er etableringen af et landstrømsanlæg besluttet, og projektet forventes at blive sat i gang i løbet af foråret næste år.
Det kommer dog ikke til at betyde, at hurtigfærgen kan slukke for generatorerne ved de 40 minutter lange ophold i færgelejet, mens den er i drift. Det er nemlig for kort tid til at koble anlægget til og fra.
Fokus på landstrøm
Ud over at etablere landstrøm til Express 5 i hurtigfærgelejet, er der planlagt yderligere investeringer i begge hurtigfærgers mulighed for tilslutning til landstrøm, så begge færger kan tilsluttes i både højre og venstre side, oplyser Molslinjen i forbindelse med Trafikkontaktrådets møde. Men planerne forudsætter Molslinjens bestyrelses godkendelse, og derfor kan de ikke sættes i værk, fremgår det af dagsordenen.
"Molslinjen gør hertil opmærksom på, at det ikke er et krav fra myndighedernes side, at der anvendes landstrøm. Landstrømsanlægget til Express 1 ved Øernes Kaj er således et initiativ, der er iværksat og betalt af Molslinjen for blandt andet at gøre færgefarten mere bæredygtig."
Tidende har spurgt Rønne Havn, hvor langt havnen er med planer om landstrøm. Kommunikationschef Jesper Jürgensen oplyser, at havnen allerede i dag tilbyder landstrøm på udvalgte kajer til visse typer af skibe. Men det antal kajer kan blive udvidet, lyder det fra Jesper Jürgensen:
– Der pågår fortsat et internt arbejde med at undersøge mulighederne for og konsekvenserne af yderligere etablering af landstrøm på havnen, end det allerede forefindes i dag. Det analysearbejde forventes afsluttet senere i 2024. I forbindelse med de igangværende anlægsarbejder forberedes til etablering af landstrøm ved at trække tomrør til brug herfor.
Trafikkontaktrådets sekretariat indstiller på tirsdagens møde til, at rådet adresserer spørgsmålet om landstrøm, når færgerne ligger i havn for natten, herunder den manglende landstrømstilkobling af Express 5 ved Øernes Kaj.
MEST LÆSTE

En redaia
En husholderske eller kogekone.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration