Frustreret borger sender opråb til Bofa: Jeg kan ikke ændre kommunal vej

Frustreret borger sender opråb til Bofa: Jeg kan ikke ændre kommunal vej
Vejen til Jens Voigts hus – som er kommunal. Foto: Jens Voigt
MILJØ | RØNNE | Lørdag 3. september 2022 • 05:30

Jens Voigt er blevet pålagt at ændre adgangen til sine skraldespande inden for 14 dage, men i et brev til Bofa gør han det klart, at der er tale om kommunens vej.

 

– Det er løgn!

Sådan var Jens Voigts umiddelbare tanke, at da han så, at hans skraldemand havde lagt en seddel til ham om, at han skal forbedre adgangsvejen til sine skraldespande.

Det fortæller han til Tidende.

Som det fremgår af et brev, som han har sendt til Bofa med en kopi til Tidende, og som man kan læse i en boks til denne artikel, er den vej, som han i givet fald skulle ændre, kommunens.

Og som han lakonisk pointerer i brevet: "Jeg har ikke ret til at foretage ændringer af kommunens veje".

Dertil fortæller han til Tidende:

– Min genbo på den anden side af vejen, som har de samme adgangsforhold, har ikke fået nogen seddel. Det giver jo ikke mening! Det er himmelråbende vandvid, det Bofa har gang i, siger han.

Hvad tænker du om alt det her med sedler til borgerne og det fokus, der er på skraldemændenes arbejdsmiljø?

– Jeg tænker, at Bofa går helt galt i byen. Også fordi der jo står på Arbejdstilsynets hjemmeside, at det er arbejdsgiveren, der skal sørge for, at medarbejderne har de rebskaber til rådighed, der sikrer, at de på forsvarlig vis kan udføre deres opgave over for kunderne. Så problematikken ligger egentlig mere hos dem end hos os kunder, siger Jens Voigt og tilføjer:

– Dertil kommer, at jeg synes, at de er meget sent ude. Der er jo ikke nogen, der kan ændre deres adgangsforhold på bare 14 dage, hvis der for eksempel skal byggematerialer til. Eller der kan være tale om ældre mennesker, som ikke er i stand til selv at tage affære, men i givet fald skal have fat i en entreprenør. De har jo ikke en chance.

 

Oversigtskort, som viser den kommunale vej ved Jens Voigts hus. 

 

Afventer

Hvad gør du nu?

– Jeg afventer svar fra Bofa. Og med mit brev har jeg klart meldt ud, at det der ikke er mit ansvar. Jeg kan ikke ændre noget på den kommunale vej. Derfor har jeg også sendt brevet både til Bofa og til kommunen, for det vedrører jo kommunens vej. Så det er vel kommunen, der har 14 dage til at lave vejen om.

Hvad gør du, hvis du om 14 dage ikke får hentet dit affald.

– Ja, så vil jeg jo klage. Jeg har ikke andre muligheder, siger Jens Voigt.

Han kunne godt tænke sig, at der blevet lavet en forening på Bornholm, som kunne varetage borgernes interesser i denne sag.

– Men det kræver jo, at der er nogen, der har de organisatoriske evner til at stable sådan en forening på benene, konstaterer han.

– Det har jeg nok ikke selv, men jeg ville gerne støtte op om det, og jeg ville også synes, det var fint, hvis man eventuelt skulle betale et kontingent til foreningen, så der for eksempel kunne blive råd til en advokat.

 

Henvendelsen til Jens Voigt om, at han skal forbedre adgangsvejen til sine skraldespande. Foto: Jens Voigt

 

 

Jens Voigts brev til Bofa

Kære Bofa

Jeg har i dag modtaget en seddel fra jer, med krav om at jeg har 14 dage til at forbedre mine adgangsveje til mine skraldespande. Denne note er ikke datomærket, og så mener jeg ikke, den er juridisk gyldig.

Ydermere, er den vej, som jeg er blevet påkrævet at forbedre til at være beklædt med fliser, cement eller asfalt, slet ikke på min matrikel. Vejen ligger på kommunens matrikel, vist nok 19k, så det er dem, I skal henvende jer til for at få den ændret. Jeg har ikke ret til at foretage ændringer af kommunens veje, ej heller ønsker jeg dette.

Som vedhæftede filer kan I se den udateret seddel, vi har modtaget, et billede af vejen, samt et krakkort-foto over matriklerne. På det sidste har jeg markeret vejen, I ønsker forbedret, med rød, samt at billedet viser min matrikel ved et-tallet.

Så på baggrund af overnævnte grunde kan jeg afvise jeres seddel og henvise jer til Bornholms Regionskommune.

Med venlig hilsen, Jens Voigt

Åkirkebyvej 156, Rønne

 

 

Bofas direktør erkender: Der er fejl i måske fem-otte procent af vores henvendelser

 

Jens Hjul-Nielsen lover, at Bofa vender tilbage til borgere, som har problemer med at løse affaldsproblem.

Jens Hjul-Nielsen, direktør i Bofa, ønsker ikke at kommentere konkrete sager og dermed heller ikke det brev, som Bofa har modtaget fra Jens Voigt, men mere generelt erkender han gerne, at der er nogen – og det er heldigvis ikke så mange, pointerer han – der har fået en henvendelse om deres adgangsvej, på trods af, at de ikke selv kan gøre noget ved sagen.

– Jeg har hørt om nogle stykker, hvor de ting, der skal udbedres, ikke ligger på deres egen matrikel, siger han.

Og det er netop det, Jens Voigt fra Åkirkebyvej i Rønne gør opmærksom på i sit brev til Bofa. Problemet ligger ikke på hans matrikel, men på en kommunal vej, som han jo ikke må ændre på.

Jens Hjul-Nielsen, hvad vil du opfordre Jens Voigt til at gøre?

– Han skal tage kontakt til os. Han er jo en af dem, som har behov for en individuel tilpasning, siger Bofa-direktøren.

Det er jo så det, han har gjort med sit brev, men det, du siger, er altså, at han kan formodes at få en tilbagemelding om sagen fra jer?

– Ja, det kan han være sikker på, siger Jens Hjul-Nielsen.

– Når vi ser på, hvor mange henvendelser, vi får, og hvor mange breve, der er delt ud, så kan vi konstatere, at langt, langt de fleste borgere gerne vil hjælpe og også er med på at finde løsninger i mindelighed, typisk ved for eksempel lige at flytte deres beholder nogle meter den ene eller den anden vej. Men dertil er der en mindre gruppe, hvor der kan være forskellige problemer. Et af problemerne kan være det her med, at der er folk, hvis problem ikke ligger på deres egen matrikel, og der er andre, som simpelthen er uenige i det, skraldemanden skriver, eller måske ikke forstår det, der står.

– Det er nok de tre hovedgrupper, vi hører fra, og de udgør måske fem-otte procent af de sedler, der er uddelt. Og de personer, som befinder sig i de kategorier, og som har henvendt sig til os, skal vi nok behandle individuelt og finde nogle løsninger, for der er nogle af dem, som har meget særlige forhold, og jeg medgiver, at der, hvor det ikke er på folks egen matrikel, kan det godt nok blive lidt besværligt. Men vi skal nok hjælpe dem, der er i den situation, siger Jens Hjul-Nielsen.

 

 

Arbejdstilsynet 'blander sig ikke'

Tidende har forsøgt at få et interview med Arbejdstilsynet om forholdene for skraldemændene hos Fugato, som Bofa har hyret til at stå for dagrenovationen.

Tilsynet ønsker dog ikke at stille op til interview.

I en mail til Arbejdstilsynet skriver Tidende blandt andet:

Ifølge tillidsrepræsentant i Fugato Søren Hørning har de regler, der nu skal efterleves, været der siden 2009, men de har bare aldrig været håndhævet på Bornholm.

Hvordan kan der gå så mange år, uden at sådanne regler håndhæves?

Arbejdstilsynet var på Bornholm i november sidste år og blev i hvert fald da opmærksom på problematikken – igen: Hvordan kan der gå så mange måneder, uden at der sker noget?

Hvordan vurderer Arbejdstilsynet helt generelt en problematik som denne?

Og hvordan ser Arbejdstilsynet på, at renovationsarbejderne arbejder på en såkaldt fyraftensakkord? (Som betyder, at skraldemændene kan gå hjem, når de er færdige med deres rute, hvilket Søren Hørning erkender, kan få skraldemændene til at skynde sig unødigt meget).

 

Pressechef i Arbejdstilsynet Lars Flindt Pedersen har sendt følgende svar på Tidendes spørgsmål:

"Når Arbejdstilsynet vurderer renovationsmedarbejdernes arbejdsmiljø, er det bl.a. med udgangspunkt i adgangsvejene. De skal være med passende underlag, så der ikke er risiko for akutte skader og medarbejderne ikke belaster bl.a. muskler, sener, led og undgår løft, træk og skub af byrder. Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at affaldet bliver hentet sundt og sikkert og derfor også deres ansvar at sørge for sikre adgangsveje for renovationsmedarbejderne", siger tilsynschef Peter Rønberg Hansen.

I sin mail bemærker Lars Flindt Pedersen yderligere, at hvad angår fyraftensakkord, så blander tilsynet sig ikke i overenskomstmæssige- eller lønspørgsmål.

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT