I den samlede plan udgør power-to-x-kapaciteten på Bornholm syv procent af den samlede danske brintproduktion, hvoraf 90 procent skal eksporteres til udlandet – først og fremmest til Tyskland, Holland og Belgien. Også Polen og dele af Sverige kan få behov for et importere dansk brint, vurderer CIP Fonden.
Et brintrør til Tyskland fra Bornholm kan blive en del af Baltic Sea Hydrogen Collector, som Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) er involveret i med andre partnere. Rørledningsnetværket skal gå fra Nordsverige og Finland gennem Østerøsen til Tyskland.
Den danske del af forbindelsen fra Bornholm til tyske Lubmin ventes at koste cirka 10 milliarder kroner. Udgifterne fordeler sig cirka ligeligt mellem en offshore-kompressorstation og et transmissionsrør på 10 GW. Et sådant rør vil være overdimensioneret i forhold til den bornholmske brintproduktion, fordi der også skal være plads til brint fra andre nordiske lande længere oppe i Østersøen.
"Forbindelsen mellem Bornholm og Lubmin vil få en længde på 140 km, og formålet er at transportere grøn brint produceret på Bornholm af det omkringliggende havvind til kysten nær Lubmin, hvor brinten kan transporteres længere mod syd", skriver CIP Fonden i rapporten.