Derfor er Wonder blevet mere poppet

Derfor er Wonder blevet mere poppet
Publikum skal nok kunne synge med på mange af de sange, der bliver sunget fra scenen på Wonderfestiwall. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ALLINGE | ABONNENT | 17. AUG 2022 • 05:30
NYHED | ALLINGE | ABONNENT
17. AUG 2022 • 05:30

Det er svært at være objektiv, når man booker musik. Men også svært at få det hele, som man vil have det. Robin Hounisen har booket musikken på Wonderfestiwall.


Når Slotslyngen på torsdag bliver fyldt med festende mennesker, så har de fleste nok en koncert eller to, de glæder sig til. Og det er bestemt også sådan, det skal være, når man tager på festival, mener Robin Hounisen.

– Det er jo en musikfestival. Så vi vil gerne have, at folk køber billet for musikken. Men når det er sagt, så er det også vores unikke placering og intime stemning, man køber billet til, fortæller han.

Han har været med til at arrangere festivalen siden 2009, og de sidste fire år er det ham, der har booket musikken.

I den tid er festivalen blevet mere poppet og mere mainstream. Det indrømmer han gerne.

Særligt har det efter to år med corona-nedlukninger været en hård omgang at sammensætte et originalt program i år.

– Mange festivaler har haft problemer med at booke internationale navne i år, og det betyder, at festivaler rundt i Danmark har haft mange af de samme artister på scenen denne sommer. Så hvis du har været på Smukfest, så giver det ikke mening at rejse til Bornholm i weekenden for at se de samme navne igen, fortæller han ærligt.

– Vi ved, at folk kommer lige så meget på grund af de rammer, vi har. At det er så intimt, at du kan møde de samme mennesker i baren hver aften, fortæller han.

Svært at være objektiv

Og i år har programmet for første gang siden 2019 fået lov til at fylde tre dage. Det giver i alt 32 tidsrum, der skal fyldes artister i.

Tidligere har en enkelt person stået for programmet alene, men Robin Hounisen har et team til at hjælpe, og det sætter han stor pris på.

– Det er svært at være objektiv og se bort fra sin egen musiksmag, så vi har faktisk valgt at nedsætte et musikråd, så vi nu er fire der snakker sammen om, hvordan vi skal sammensætte programmet, og så er det mig, der booker, forklarer han.

Det er først og fremmest vigtigt at hyre nogle store navne ind, der sælger billetter, fortæller Robin Hounisen.

Som eksempler nævner han, at man på festivalen i år kan høre både DAD, Aqua, Andreas Odbjerg, Saveus og Drew Sycamore.

– Jeg er stolt af, at vi har fået store navne som DAD og Aqua med på programmet i år. Vi går nogle gange og glemmer, hvor store Aqua faktisk er og hvor store scener, de har stået på rundt omkring i verden. Jeg synes, det er så vildt, at de kommer, fortæller han.

Det er imidlertid også vigtigt for festivalen, at der er noget på programmet, som er nyt og mere niche. Derfor har de en hel scene dedikeret til vækstlaget, som musikbookeren kalder det.

– Vi har scenen Sletten, som er tænkt til kunstnere, der ikke er så kendte endnu. Her vil vi gerne have upcoming navne. Vi har eksempelvis Mercedess, som har lidt lokal forankring, og så har vi Mina Okabe, som har varmet op for Lukas Graham. Det er nogle navne, vi tror, man skal holde øje med.

Vil have alle med

De tidligere år har musikprogrammet været meget ungt om torsdagen, og så har de store koryfæer fået plads i løbet af lørdagen. Her har man håbet at tiltrække gæster med lidt flere år på bagen.

Men med valget af Burgan G, Aqua og Andreas Odbjerg på festivalens første dag har festivalen i år ændret strategi, for at få flere aldersgrupper til at investere i partoutbilletten, der giver adgang alle tre dage. Og det har virket.

– Vi vil gerne have alle til at købe en billet, og vi vil især gerne trække flere fra den bornholmske befolkning herop, fortæller Robin Hounisen.

Han oplever nemlig, at mange af festivalens gæster er fraflyttede bornholmere, som vender hjem til øen for at deltage i festivalen. Og det er hyggeligt, men drømmen er fortsat at flere af de lokale bornholmere også vil prioritere festivalen.

– Selvom Andreas Odbjerg og Drew Sycamore er ret nyt, så er det jo også musik, der bliver spillet på P4, så vi håber, at de fleste føler sig imødekommet.

Og er man til koryfæerne, så kan man da også stadig få smæk for skillingen på en lørdagsbillet, hvor man både kan høre Lis Sørensen, Simon Kvamm og D-A-D på samme dag.

Spørger man musikbookeren selv, så glæder han sig særligt til fredagsprogrammet med både Spleen United og When Saints Go Machine i lineuppet.

Han drømmer om, at der i fremtiden kan blive økonomi til mere diversitet i programmet, end der er i år.

– Tidligere har vi været mere niche. Men lige nu har vi haft fokus på at vækste, og så kræver det, at vi er mere mainstream og mere folkelige. Det skal vi også være, men jeg håber, at vi får økonomi til i fremtiden at kunne sammensætte lidt af det ene og lidt af det andet, så vi godt kan være poppede, men også booke noget mere nyt og anderledes musik.