Boozt fastholder forventninger på trods af tilbageholdende kunder
Boozt fastholder forventningerne til 2025, som lyder på en omsætningsvækst på mellem nul og seks procent.
Onlinebutikken Boozt var i andet kvartal udfordret af lavere efterspørgsel hos kunderne.Det fremgår af den svenske tøjforhandlers halvårsregnskab, som er blevet fremlagt fredag morgen.
I april og særligt maj var kunderne tilbageholdende, mens det vendte en smule i juni.
På trods af modvinden holder Boozt fast i forventningerne til regnskabsåret 2025, som lyder på en vækst i omsætningen på mellem nul og seks procent.
Dansk-islandske Hermann Haraldsson, administrerende direktør i Boozt, anerkender, at markedet har været udfordrende i de første seks måneder.
- På trods af disse forhold steg vores omsætning i første år en smule i lokal valuta, hvilket jeg mener, er et bevis på modstandsdygtigheden i vores forretningsmodel.
- Vi er tilfredse med, hvordan vi har klaret denne vanskelige periode, og vi er nu godt forberedte og i en stærk position til anden halvdel af året, siger han i regnskabet.
Den faldende efterspørgsel var især tydelig hos de danske kunder. Salget i Danmark gik tilbage med otte procent.
I Sverige steg omsætningen derimod med fire procent, mens det for resten af Europa faldt med tre procent.
Selv om kundernes efterspørgsel var lavere i andet kvartal, voksede salget med 14 procent på platformen Booztlet.com, som er et outlet.
På selve Boozt.com faldt omsætningen med seks procent.
Ser man på det første halvår, fik Boozt samlet et salg på 3,5 milliarder svenske kroner - svarende til 2,3 milliarder danske kroner. Det er en lille tilbagegang, når man sammenligner med samme periode året inden.
Boozt blev grundlagt i 2007. Selskabet har hovedsæde i Malmø og har flere end 1000 medarbejdere.
/ritzau/