Hun fortæller, at der er en helt klar lovgivning om STU, altså særligt tilrettelagt undervisning for unge mennesker, og at det handler om unge, der lige nu ikke kan klare en almindelig uddannelse eller et ordinært job, og det er derfor skolens opgave, at gøre de unge klar til et videre forløb. Og der bliver gjort rigtig meget for de unge på Tagaskolen.
– Der er ikke to unge på Tagaskolen, der har samme skema, så det kræver en stor koordination. Men det er det, der gør, at de unge er motiverede. Det er jo en uddannelse, som de selv vælger, påpeger hun.
De unge på skolen er ofte nogle, der har haft en svær skolegang i folkeskolen, og de fleste har forskellige diagnoser med i bagagen. Det kan være autisme eller adhd, og det er ofte psykisk sårbare unge. Derfor handler det ikke kun om faglighed på skolen, og ikke to elever har samme skema.
– En stor del af det, de unge arbejder med, er de sociale relationer. En vigtig del for os er, at vi er sammen med dem, når de er her. De skal være her 4,5 time hver dag, 21 timer om ugen. Det er den lovpligtige del. Og i den periode er vi der. Det betyder, at vi også er sammen med de unge i pauserne til morgenmaden og frokosten. For en del af vores unge er det sociale nemlig det sværeste. Det er ikke fagene dansk, matematik eller japansk, eller hvad de nu vælger i deres skema. Det er limen imellem, der er den svære del, og derfor har vi valgt, at vores personale er til stede i alle 21 timer, siger Lene Winther.