Men en ting er det faglige. Noget andet er alt det andet, som man lærer i skolen: At indgå i sociale sammenhænge og at lære at finde sin plads blandt andre mennesker. Det har familien Toft-Jensen naturligvis også gjort sig tanker om.
– Jeg har hørt den kritik, at hjemmeundervisning gør det sværere for børnene at passe ind på arbejdsmarkedet, siger Jon Toft-Jensen.
– Groft fortegnet går den kritik på, at vi skal have hærdet børnene nok, og den køber jeg ikke. Der er på nutidens arbejdsmarked behov for folk med forskellige kompetencer, der anskuer verden forskelligt – og det tror jeg også bliver tilfældet på fremtidens arbejdsmarked.
– Det kan godt være, at børnene ikke bliver institutionaliseret, men selvfølgelig lærer de at begå sig i en social gruppe. De ses med en masse børn om formiddagen, men også i forbindelse med fritidsaktiviteter, siger Jon Toft-Jensen, der fortæller, at børnene på en eller anden måde også lærer grimme bandeord, selvom de ikke går i almindelig skole.
Jennie Nikqi har både haft børn i folkeskolen og til hjemmeundervisning. Hun mener, at det sociale er en vigtig gevinst ved at gå i folkeskolen, men at nogle børn i perioder kan have godt af den ro, der er i forbindelse med hjemmeundervisning. Foto: Jacob Jepsen
Fordele og ulemper
Bag disken i Værftets bar står Jennie Nikqi, der er hjemmegående. Hendes søn Adrian på ni år er netop begyndt i folkeskolen igen efter at have været hjemmeundervist i to år. Adrian begyndte egentlig i børnehaveklassen, hvor han gik i et halvt års tid.
– Men så kunne jeg se på ham, at det ikke lige var det, han havde brug for. Så jeg tog ham hjem og hjemmeunderviste ham, fortæller Jennie Nikqi.