– Der er mange forskellige årsager til, at familierne vælger hjemmeundervisning. Men vi kan konstatere, at en pæn del af de relativt ressourcestærke familier gør det af pædagogiske eller ideologiske årsager. Derudover er der en gruppe af familier, der tidligere har haft erfaringer med mistrivsel i skolen eller samarbejdsvanskeligheder, der gør, at de træffer beslutning om at hjemmeundervise. Det kan også være, at et barn har funktionsnedsættelser, der gør, at forældrene vælger at hjemmeundervise det, siger Trine Schloss Pedersen.
Uanset årsagen til, at man som familie vælger at hjemmeundervise, får børnene en anden skoledag end den, der er typisk for deres jævnaldrende. Det er også tilfældet for Jon Toft-Jensens drenge, Leonor og Roger.
– Vores hverdag er ikke super skemalagt. Undervisningen kører meget interessebaseret. Så vi følger typisk et emne eller et tema i længere tid. Det kan være, at der i en periode er fokus på at spille klaver, eller at der er fokus på elektronik. I øjeblikket bliver der kodet en del, og i andre perioder har vi fokuseret på sprog.
– Ellers tager vi udgangspunkt i hverdagen, som der er meget læring i. Børn er enormt nysgerrige, og vi tror på, at der er indlæringsmæssige fordele i at grave os ned, hvor interessen er, siger Jon Toft-Jensen.
Han er ikke nervøs for, at hans børn går glip af læring, som de ville få i en almindelig skole.