SYNSPUNKT / DEBAT / Fredag 31. oktober 2025 • 19:00

Pendling kan blive vores styrke

Når bornholmere tager erfaringer og kompetencer med hjem, styrker det øens udvikling. Vi skal gøre det lettere og mere attraktivt at pendle – for både familier og erhvervsliv.

Bornholm er mit hjem. Det er her, min familie bor - her vi har vores hverdag, og her ønsker jeg at bidrage til fremtidens muligheder.

Men jeg ved også hvor svært, at det kan være at finde relevante jobmuligheder – især når man er to voksne i en familie, der begge ønsker at arbejde og samtidig gerne vil bo på øen.

Pendling - og hverdagen

For mig blev løsningen pendling.

I dag har jeg fået et relevant job på Bornholm, men i snart to år har jeg arbejdet som miljømedarbejder i Hvidovre Kommune. Det har givet mig den faglige udvikling, som jeg savnede, og jeg har mødt en arbejdsplads med stor fleksibilitet – både i forhold til mødetider og muligheden for hjemmearbejde.

Det gør det muligt for mig at tage færgen uden stress og samtidig være til stede for min familie.

Selvfølgelig kræver det planlægning. Min mand arbejder på Bornholm, og vi har to mindre børn, der går i skole. Det kræver fælles vilje og struktur at få hverdagen til at hænge sammen. Men det er muligt – og det kan faktisk være en gevinst for Bornholm.

Når vi bringer erfaringer og kompetencer med hjem, så styrker det øens udvikling - ud over de skattekroner, som vi bidrager med.

Med den høje beskæftigelse i Danmark er der stor efterspørgsel på erfarne medarbejdere. Det åbner muligheder for bornholmere, der er villige til at pendle – og med et højt kørselsfradrag er det også økonomisk muligt for mange.

Som kandidat for Radikale Venstre vil jeg arbejde for, at pendling bliver en attraktiv mulighed. Det gælder både for dem, der ønsker at blive boende på Bornholm, men ønsker nye udfordringer i joblivet – og for dem, der overvejer at flytte til øen, men er afhængige af jobmuligheder for hele familien.

Følg debatten på facebook!

FÅ ABONNEMENT