Søskendepar vil revolutionere transportbranchen

Søskendepar vil revolutionere transportbranchen
Søstrene Rikke og Sidsel Høyer har lavet et produkt, der kan revolutionere hele transportbranchen. Og produktet er allerede på vej ud i verden. Pressefoto
NYHED | ABONNENT | 6. JAN 2023 • 15:30
Af:
Anders Liljeroth
NYHED | ABONNENT
6. JAN 2023 • 15:30

I en meget analog branche har en lille bornholmsk virksomhed stort held med digitalisering. Så stort held, at selv store aktører i branchen nu vil være med.

 

To bornholmske søstre, Sidsel og Rikke Høyer, er godt i gang med at revolutionere transportbranchen med et nyt disponeringssystem, der gør det lettere og mere rentabelt at være vognmand.

De to søstre har efter skolegangen på Bornholm taget hver sin vej i livet, og det er netop deres forskellige erfaringer, der gør, at deres samarbejde i det nye selskab, Dora Nordic, fungerer så godt. Sidsel Høyer tog turen til København og til udlandet for at uddanne sig.

– Jeg gik på HHX i Rønne og derefter flyttede jeg til København, hvor jeg læste på CBS. Der tog jeg fag indenfor sociologi og management indenfor kreative processer, og det gjorde, at jeg tænkte, at Berlin var det næste sted, jeg skulle til. Der var en stor startup-scene og mange kreative projekter. Så der tog jeg hen og arbejdede i en teknologistartup, hvor jeg stille og roligt blev mere interesseret i programmeringsdelen, altså i produkudvikling. Derfor havde jeg også en god baggrund, da Rikke tog fat i mig, fortæller Sidsel Høyer.

Søsteren Rikke Høyer har til gengæld haft en mere praktisk vej. Efter folkeskolen ville hun ud på arbejdsmarkedet, og hun fik job indenfor transportbranchen i forskellige virksomheder.

– Jeg har fået en meget bred indsigt i branchen, for jeg har siddet med lidt af det hele, både sø, luft og vej i lufthavnen, i Danske Færger og hos BHS Shipping og Logistics. Jeg har selvfølgelig uddannet mig undervejs, og da vi skulle starte den her virksomhed, kunne jeg godt mærke, at det nok var på salgssiden jeg skulle udvikle flere kompetencer, så jeg gik i gang med noget salgspsykologi. Så for mit vedkommende har det altid været vigtigt at bygge de kompetencer på, som jeg manglede, forklarer hun.

En digitalisering

Ideen til virksomheden Dora, der er et anagram af ordet road, altså vej på engelsk, kom egentlig ved en julemiddag, hvor de to søstre fik en længere snak om de udfordringer, som aktørerne i logistikbranchen sad med.

– Vi har altid haft mange snakke hist og her om, hvad der kunne være spændende at udvikle, men lige det her område, det blev bare ved med at være spændende, og det åbnede sig på en måde hele tiden mere op med nye muligheder. Det viste sig bare, at være en rigtig god idé at tage fat på, siger Sidsel Høyer.

Hvem fik ideen?

– Det var mig, der sad med udfordringerne i dagligdagen, og jeg kunne se, at de samme udfordringer også var alle andre steder i branchen, siger Rikke Høyer.

Hun forklarer, at hele transportbranchen er meget analog, og at der er rigtig meget, der kan optimeres, selvom der naturligvis er mange grunde til, at det endnu ikke er gjort. Men generelt ønskede Rikke Høyer at komme med sit bud på, hvordan tingene kunne gøres bedre og mere digitalt. Og her var søsteren Sidsel den helt rette partner.

Hvilke udfordringer står branchen med?

– Til at starte med, så var de systemer, vi arbejdede med, skabt til økonomi, og de tog ikke højde for transporten. Vi kunne godt tænke os, at systemerne tog udgangspunkt i de processer, som man har, når man taler om transport. For eksempel processen med samarbejde på tværs af virksomheder. Det er noget, man gør rigtig meget i transportverdenen, og især på Bornholm, for rigtig mange skal have noget gods til Bornholm, men det er ikke så mange vognmænd, der har lyst til at have en bil, der ender på Bornholm. Så systemerne skulle gøre det hele mere smart, fortæller Rikke Høyer.

En af de meget analoge processer er fragtbrevet. Rikke Høyer nævner eksemplet med en vognmand, der har en chauffør ude på en meget lang rute, hvor der kan gå en uge eller længere tid, før han igen er tilbage på kontoret. Dermed går der meget lang tid, inden chaufføren kan aflevere underskrevne fragtbreve til vognmanden, og dermed bremses hele faktureringen.

En mandebranche

Og det kan jeres produkt hjælpe med?

– Vi har lavet et intelligent disponeringssystem – et såkaldt transport management-system, som automatiserer det tidskrævende manuelle arbejde og reducerer tastetid. Vi ved, at 94 procent af opgaverne på markedet bliver udført af mindre og mellemstore virksomheder, og det er dem, vi kan hjælpe i deres daglige arbejde.

Dora Nordics system speeder hele processen med fragtbrevet op. Chaufføren har en app på sin telefon, hvor han/hun for eksempel kan tage et billede af det underskrevne fragtbrev, sådan at vognmanden har det med det samme og dermed kan få sendt en faktura.

– Men først og fremmest tager vores system det helt fra starten af. Det er i vores system, at vognmanden planlægger turen. Så ved chaufføren præcis, hvor vedkommende skal køre hen, for det kan ses på sin app. Og så snart de kører ud, så kan vognmanden følge med i, hvor langt chaufføren er på ruten i forhold til kunderne. Det giver mange fordele i forhold til at forhindre fejl i løbet af en dag, for der er mange ting, der kan gå galt, påpeger Rikke Høyer.

Ud over det økonomiske har systemet også en miljømæssig side. For når vognmanden taster alle turene ind i systemet, udregnes de mest optimale ruter, og på den måde kan man, når året er gået, også trække et CO2-regnskab, hvilket mange kunder er begyndt at forlange.

Dora Nordic har hovedkontor i Rønne, og lige nu består firmaet af fire personer, der alle er medejere af firmaet. Hvor de tre partnere mest sidder på kontoret i Rønne, er Rikke Høyer lige nu bosiddende i Jylland, hvor hun dagligt tager ud og besøger vognmændene. Og her er det tydeligt, at det er en mandebranche, de to unge bornholmere har kastet sig ud i.

– Det er helt tydeligt, at vognmændende tester mig, når jeg snakker med dem. De kan sagtens bruge de første 20 minutter på at teste, om jeg overhovedet ved noget om det, jeg snakker om, siger hun.

Og selvom der er flest mænd i branchen, betyder det faktisk ikke så meget for vognmændene, at det er en kvindelig sælger, de møder.

– Det er nok mere en fordom, man har om den branche, for vognmændene er enormt resultatorienterede. De er faktisk ligeglade med, om jeg er mand eller kvinde, de går op i, hvad jeg siger. De har meget fokus på målet. Og de er meget søde, når jeg besøger dem. Kommer jeg om morgenen, har de sørget for morgenbrød, og kommer jeg til frokost, har de som regel købt smørrebrød, så de er rigtig gode til at tage imod, siger Rikke Høyer. Ud over at sælge systemet til vognmændene står hun også for oplæringen efterfølgende. Og ikke mindst hører hun på kundernes feedback, som hun kan tage med hjem til videre udvikling.

Vil ud i verden

Sidsel og Rikke Høyer modtog på vegne af den bornholmske logistikvirksomhed for nylig prisen som årets nordiske kvindelige iværksættere, og det er tydeligt, at sådan en pris kan have betydning for en lille virksomhed, der gerne vil ud og erobre mere af verden.

– Jeg bruger meget tid til at snakke med investorer, og vi snakker med mange, rundt omkring i hele verden faktisk. Vi vil gerne ind på en slags investeringsrejse, som mange små startups tager, hvor der er fokus på at komme ud i nye markeder. Ikke kun for at firmaet skal vokse, men mere for at se hvor bredt man kan komme ud med sit produkt, og hvor mange man kan ramme. For os er det vigtigt, at vi ikke kun laver et produkt, der kan bruges på det danske marked, men at vi for eksempel også arbejder på det tyske marked, som vi gerne vil ind på hurtigst muligt. Simpelthen for at få så meget feedback som muligt på, om vores produkt kan bruges i det land og på tværs af landegrænser. Transport er jo ikke begrænset af landegrænser, og derfor skal vi kunne være internationale i vores design.

Så I søger flere investorer?

– Ja, vi har sat os nogle klare milepæle for, hvor vi vil nå hen indenfor de kommende år, og dem kan vi kun nå, hvis vi har ressourcerne til det. Så det handler om at få investorer med på rejsen.

Sidsel Høyer fortæller, at de netop har lavet en aftale med en ny stor svensk investor, en mand der selv har skaleret sin egen virksomhed op i stor stil, og som derefter har solgt den. Han kunne se potentialet i den bornholmske virksomhed og ville gerne investere i den.

Hvor er jeres virksomhed henne om et år?

– Der skulle vi meget gerne være i gang på det tyske marked, ikke med masser af kunder, men vi skal være i gang. Vi har allerede nu nogle projekter kørende, som kan skubbe lidt til branchen fremover, og her har vi nogle rigtig store vognmænd, der gerne vil være med i det.

Generelt har det betydet meget for de to bornholmske søstre, at virksomheden netop er startet på Bornholm, og det er også her, den gerne skulle blive liggende.

– Det har været vigtig for os, at vi er startet på Bornholm. Selvfølgelig kommer vi til at rejse meget og måske bo andre steder, men det, at vi har startet det hele på Bornholm, har hele tiden været det, vi gerne ville bevare. Vi synes, at der skal ske noget mere på Bornholm. Da jeg sad i et techmiljø i Berlin, tænkte jeg, at Bornholm sagtens kunne være det nye europæiske techmiljø, og det er sådan noget, vi godt kunne tænke os at bidrage til, siger Sidsel Høyer.

I forhold til nye investorer klinger Bornholm også rigtig godt, mener hun.

– De lægger mærke til det og spørger ind til, at vi bor på en lille ø. Så selvfølgelig kan udviklerne sidde mange steder i verden, men vi kan sagtens have vores virksomhed liggende på Bornholm, også i fremtiden.



DAGENS ELUDSIGT BORNHOLM
DET FRIE VALG / 22-02-2024 / ELPRIS+SPOTTILLÆG / AFGIFTER / NETTARIF

Torsdag eftermiddag, fredag morgen: Gode priser efter midnat. Gode som i meget, meget, meget lave. Mellem kl. 00 - 06 koster el 1,45 kr./kWh alt inkl. i gennemsnit. Det er cirka 2,45 kr./kWh billigere end kogespidspriserne kl. 17-18-19-20. Så flyt dit forbrug og få en yderligere besparelse. Opdateret kl. 13.14. Næste opdatering kl. 00.14.

Bornholms energi og forsyning