Nyt system skaber frustration i Nexø

Mange kunder i Kvickly i Nexø er frustrerede over en ny måde at hente pakker på, og flere frygter, at det vil give dårligere arbejdsvilkår for medarbejderne.
En ny måde at hente pakker på har fået Nexøboerne til at gå til tasterne på Facebook. Således starter en bruger med at spørge ud i det lokale ekkokammer, om der er nogen, der har en holdning til det nye system, og i løbet af den næste time vælter responsen ind.
– Er jeg den eneste, der synes, den nye måde at hente pakker på i Kvickly Nexø er totalt latterlig? Seriøst, hvad sker der? Hvad siger I andre?, spørger en bruger ud i Facebookgruppen Nexø - Løst og Fast i starten af september.
Spørgsmålet får ikke lov til at stå ubesvaret hen særlig længe, og efter kort tid er mere end 6.000 reaktioner og 90 kommentarer tikket ind på det nye pakkesystem i Kvickly i Nexø.
"Det er fuldstændig åndssvagt", skriver en, mens en anden gætter på, at man i varehuset "gør hvad man kan for at skræmme kunderne væk".
Udover at pakkerne fra begyndelsen af september skal hentes i kasse 1, hvor det siges, at der ofte er kø, så kan pakkerne nemlig kun afhentes indtil klokken 17.00, og det er der altså flere, der finder ganske uacceptabelt.
Blandt andet en bruger, som fortæller om ægtefællens oplevelse af at stille sig i kø til at hente pakke klokken 16.55:
– ...da det var blevet hendes tur, var kl. 17:02 og medarbejderen nægtede at udlevere pakken, da klokken var over 17:00.
En anden påpeger, at det er vanskeligt at hente sine pakker indenfor tidsrammen, hvis man arbejder i Rønne og skal køre hjem, inden pakken skal hentes.
– Så hvis man arbejder hver dag fra kl. 09.00-17.00 så er det bare ærgerligt? Og så må man håbe de ikke sender pakken retur, før man har mulighed for at hente den?
Flere er imidlertid mere løsningsorienterede, og de foreslår, at man enten går direkte til Coop Danmark eller lederen af Kvickly i Nexø i stedet for at brokke sig på Facebook. Andre foreslår, at man ganske enkelt henter sine pakker et andet sted - måske på halvvejen, hvis man pendler fra Rønne, eller i Svaneke eller Snogebæk, hvis man både bor og arbejder på Østbornholm, men ikke har mulighed for at hente indenfor tidsrammen.
Smil til personalet
Flere opmuntrer imidlertid til, at man uanset sin holdning til det nye pakkesystem husker at smile til kassemedarbejderen, som formentlig møder mange travle, pakkehentende kunder på en dag.
Og netop de ansattes arbejdsvilkår er et andet tema, der går igen i frustrationen over det nye system, som flere giver udtryk for er "synd for medarbejderne".
– Forstår det heller ikke. Det må være megabelastende for kassemedarbejderen. Gad vide, hvad Arbejdstilsynet siger til den model?, skriver en bruger.
En anden bruger minder brugerne om, at medarbejderne ikke skal stå som skydeskive for det nye system, mens andre minder om, at man ikke behøver fortælle personalet, hvad man tænker om det nye system.
– ... en uforskammet udnyttelse af medarbejderen, som passer kasse 1. Vedkommende skal både passe kassen, pakkeudleveringen og kiosken. Samtidig med at der skal smiles venligt til de utilfredse kunder.
Endvidere er der nu to næsten ubenyttede selvbetjeningskasser, samt en ubemandet kasse 4, selv om køen ved kasse 1 er lang. Det kalder man ovenikøbet service!, lyder det harmdirrende fra en anden.
Flere af brugerne på siden maner imidlertid til besindighed og opfordrer til at man går til dem, der kan gøre noget ved det.
– Personalet gør hvad de kan, og prøver at holde humøret højt ligesom alle andre. Måske skulle ledelsen informeres, så det måske kan blive ændret. For vi kan måske blive enige om, at det er nemt at brokke sig på FB. Jeg vil sende en highfive til alle medarbejderne for, at de gør deres bedste.
En anden påpeger, at der i alle Coops butikker er mulighed for at få lidt indflydelse ved at deltage i årsmøde. På den måde kan man undgå løsninger, der "kun fungerer på et stykke papir".
– Det eneste vi kan gøre som kunder er at klage relevante sted, til Coop eller hvem der nu har bestemt det, foreslår en.
Ændringer på vej
Men det er altså ikke Coop Danmark, der har bestemt, hvordan pakkerne skal udleveres i Kvickly i Nexø. Det oplyser informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop Danmark A/S.
– Der er tale om en lokal tilpasning, lægger han ud, inden han præciserer, hvordan tingene fungerer rent praktisk i Nexø.
Det er nemlig allerede planlagt at der skal ændres på tidsrammen, så der fremadrettet kan hentes pakker i hele butikkens åbningstid. Han maner og også bekymringerne for medarbejdernes velbefindende til jorden, for det er blandt andet for medarbejdernes skyld, ændringen er lavet.
– I forhold til Nexø har vi lavet et pakkerum i forbindelse med kasse 1. Pakkerne har tidligere været udleveret i forbindelse med lageret midt i butikken. Ændringen har betydet en væsentlig nemmere arbejdsgang for medarbejderne. Tilgangen for kunderne er via kasse 1 i hele butikkens åbningstid.
– I tidsrummet 10-17 er der minimum to personer til rådighed for kunderne, hvoraf den ene fokuserer på postudlevering, Scan&Betal samt kassebetjening afhængig af behov. Den anden medarbejder har en primær kassefunktion.
Er man kunde i Kvickly i Rønne og kan mærke pulsen stige og frygten for forandringer trænge sig på, kan man dog ånde lettet op. Informationsdirektøren oplyser nemlig også, at der ikke er tale om en model, der generelt bredes ud til andre butikker. Og også i Nexø er der håb - i hvert fald for de, der tager skridtet videre fra Facebook og går til uddeleren selv med deres klager og kommentarer.
– Vi lytter altid til kunderne, når vi laver ændringer – og evaluerer efter et stykke altid om ændringerne virker efter hensigten, og om kunderne er tilfredse med det, slutter han.
Lars Kure, som er uddeler i Kvickly Nexø, ønsker ikke at kommentere på det ændrede system.
Han oplyser kort, at der altid bliver lyttet, når kunderne kommer med feedback. Derfor bliver tidsrammen også ændret, så man kan hente pakker i hele butikkens åbningstid.

NYT JOB
MEST LÆSTE

Synsrân
Et godt bornholmsk ord for horisont.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration