Mindre fragt med Hammershus

Mindre fragt med Hammershus
2023 har budt på et fald i fragtmængden, der bliver bragt til og fra Bornholm. Arkivfoto: Jacob Jepsen
ERHVERV | Lørdag 12. august 2023 • 05:30
ERHVERV | Lørdag 12. august 2023 • 05:30

Der har i årets første syv måneder været en samlet nedgang i antallet af lastbiler og løstrailere på færgeruten Rønne-Køge i forhold til sidste år. Men der er stadig brug for mere kapacitet fremover, lyder det fra to bornholmske transportvirksomheder.

Den bornholmske industri og flere speditører har i lang tid ønsket mere fragtkapacitet på færgeruten mellem Rønne og Køge.

Sagen har sågar flere gange været på dagsordenen i kontaktrådet for trafikbetjening af Bornholm, og rådsformanden, borgmester Jacob Trøst, har besluttet at udfordringerne med kapaciteten behandles fast på rådets møder indtil der er fundet en løsning.

Men tal fra Bornholmslinjens månedsrapporter viser, at der i hver af alle årets første syv måneder har været en nedgang i antallet af både lastbiler og løstrailere på ruten i forhold til de samme måneder sidste år. Den eneste undtagelse er antallet af lastbiler i januar, der steg med knap 21 procent.

Transportvirksomheden BHS Logistics bekræfter oplevelsen af, at der har været mere plads på Hammershus' vogndæk.

– Der har umiddelbart ikke været udfordringer med at få det ønskede antal trailere med begge veje, siger afdelingsdirektør Mikkel Lund Ørum til Tidende.

– Der kan have været lidt i juni omkring Folkemødet - jeg husker det ikke nøjagtigt. Behovet for den ekstra godskapacitet har ikke været til stede i de seneste måneder i år.

Er det fordi I har optimeret det, eller hvad skyldes det?

– Nej. Man kan sige, markedet for godsflowet har været anderledes i år end tidligere år. Det har gjort, at belastningen ikke har været så stor, som vi har oplevet tidligere.

Hvad er det for nogle mekanismer, der ændrer på det?

– Det er spørgsmålet om, hvor meget gang der er i produktionsvirksomhederne rundt omkring, og hvor mange varer vi alle sammen hver især køber til vores private forbrug.

Er det bare et kortvarigt udsving?

– Det håber jeg. Det går jeg ud fra, det er, siger Mikkel Lund Ørum.

Fald på 7,9 procent

Til og med juli er antallet af løstrailere faldet med 7,9 procent, og antallet af lastbiler er faldet med 3,7 procent på Rønne-Køge.

BHS-direktøren advokerede for et år siden i Tidende for, at Bornholm har brug for en decideret godsfærge og at det største pres på færgen ligger fra start marts indtil begyndelsen af industriferien. Tallene for månederne fra marts til og med juni i år viser imidlertid et fald på knap ni procent for løstrailere og for lastbiler et fald på lidt mere end fem procent - i snit.

Direktøren for Ole Holm Transport, Erik Jørgensen, har også en opfattelse af, at det i år har været en smule lettere at få fragt med på Hammershus.

– Hvis du spørger, om der er rigtig dårlig plads, så har det været værre, siger han.

Skal jeg forstå det sådan, at der har været en lille bedring?

– Ja, det kan man godt sige for vores vedkommende.

– Igennem årene er det jo gået op og ned, slår han dog samtidig fast.

Er I begyndt at sende trailere via Ystad?

– Nej, det kan vi jo ikke rigtig. Vi sender primært til Køge. Vi kan ikke rigtig bruge Ystad til noget. Det er jo ikke det, de (Bornholmslinjen, red.) ønsker, siger Erik Jørgensen.

'Hurtigfærger og fragt er ikke nogen god kombi'

Ifølge Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef Jesper Maack er kapaciteten steget med Express 1 og Express 5 på ruten til Ystad. Men det er ikke nogen gangbar løsning at sende trailere denne vej.

– Når kapaciteten bliver hævet, så bliver der plads til flere lastbiler på hurtigfærgerne. Vi har hele tiden sagt: Hurtigfærger og fragt er ikke nogen god kombi - det har det aldrig været. Derfor skal det heller ikke være en løsning.

– Vi tager lastbiler med i en vis udstrækning. Men hurtigfærgerne er ikke bygget til at transportere gods frem og tilbage til Bornholm, og ruten er bygget til at tage folk og biler med, udvikle turismen og at give beboerne et fleksibelt og frekvent alternativ.

Både hos BHS Logistics og Ole Holm Transport forventer dog, at blandt andet anlægsarbejdet i forbindelse med energiø Bornholm vil skabe et behov for ekstra fragtkapacitet på ruten mellem Rønne og Køge.

– Selvom stormen måske er afblæst nu, så skal man tænke fremad. Man skal være klar til det, Bornholm vil, siger Erik Jørgensen og tilføjer:

– Hvis alle de mange hundrede millioner kroner, der skal investeres i Bornholm, skal have gods, så er der ikke færgekapacitet nok.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT