– Når kapaciteten bliver hævet, så bliver der plads til flere lastbiler på hurtigfærgerne. Vi har hele tiden sagt: Hurtigfærger og fragt er ikke nogen god kombi - det har det aldrig været. Derfor skal det heller ikke være en løsning.
– Vi tager lastbiler med i en vis udstrækning. Men hurtigfærgerne er ikke bygget til at transportere gods frem og tilbage til Bornholm, og ruten er bygget til at tage folk og biler med, udvikle turismen og at give beboerne et fleksibelt og frekvent alternativ.
Både hos BHS Logistics og Ole Holm Transport forventer dog, at blandt andet anlægsarbejdet i forbindelse med energiø Bornholm vil skabe et behov for ekstra fragtkapacitet på ruten mellem Rønne og Køge.
– Selvom stormen måske er afblæst nu, så skal man tænke fremad. Man skal være klar til det, Bornholm vil, siger Erik Jørgensen og tilføjer:
– Hvis alle de mange hundrede millioner kroner, der skal investeres i Bornholm, skal have gods, så er der ikke færgekapacitet nok.