Mere fragtkapacitet nu tak

Mere fragtkapacitet nu tak
Hos Madam Stoltz har sommerens ventedage kostet dyrt. Arkivfoto.
NYHED | ABONNENT | 27. SEP 2024 • 07:30
Af:
Søren Sorgenfri
NYHED | ABONNENT
27. SEP 2024 • 07:30

Madam Stolzt er på grund af manglende fragtkapacitet i tænkeboks om etablering af lagerkapacitet i Brøndby.

Færgerne til og fra Bornholm er en livsnerve for øen. Det gælder for de tusindvis af turister som strømmer til Bornhom året rundt, men også øens egne borgere, når den mindre solrige del af landet skal besøges.

Men afhængigheden gælder ikke kun rejselystne borgere og glade turisters transportmuligheder, men også erhvervslivets trafikkanaler.

Så når fyldte container ikke kan komme afsted til tiden enten til eller fra Bornholm på grund af manglende fragtkapacitet, så koster det ikke kun tid, men også kroner og ører.

Dyr ventetid

Det har man – igen – denne sommer oplevet hos interiørvirksomheden Madam Stoltz, hvor containere til Bornholm har stået og ventet i Københavns Frihavn på grund af manglende plads på færgerne til Bornholm.

Det fortæller Peter Bundgaard, medejer af Madam Stoltz.

”I 2024 har vi alene pr dags dato haft 50 dages ventetid, der direkte er resultatet af manglende kapacitet på færgerne til Bornholm. Det er vel at mærke i en periode, hvor vi har modtaget relativt få containere. Så vi tør slet ikke tænke på, hvor stor ventetiden havde været, hvis vi havde været inde i en periode med langt større containermængde til vores lager”.

Han understreger:

»En ting er de udfordringer, som det giver os som virksomhed, men vi er også nødt til at se det i en større sammenhæng. På længere sigt er vi nervøse for, om vi som ø er klar til fremtiden? For vi ser ind i en fremtid, der forhåbentligt er lys for vores ø,- en fremtid med havnens udvidelse, vindemølleeventyr og energiø. Og så må vi som erhvervsdrivende for en relativt stor lokal virksomhed sikre os, at fragtkapaciteten øges på forhånd, når man nu ved, at fremtiden forventeligt vil betyde endnu mere fragt til Bornholm. Vi skal ikke stå i en situation, hvor det kommer bag på os. Det vil være en katastrofe for hele den del af det bornholmske erhvervsliv, der er afhængige af fragtkapaciteten.«

Den omfattende ventetid forstyrrer ikke kun virksomhedens flow i forhold til den daglige arbejdsgang på Madam Stoltz store lager i Nexø, hvor produkterne pakkes ud, sorteres og sendes ud til kunder i de 45 lande, hvor virksomhedens produkter forhandles. Det koster ganske enkelt på bundlinjen.

”Den ventetid har givet en merudgift for os på 60.000 kroner. Merudgiften opstår, da vi betaler for mere containerleje samt den længere opbevaring af containeren i Frihavnen, når speditøren ikke afhenter containeren, hvis han ikke har plads på færgen til Bornholm” forklarer han.

Tilbagevendende udfordring

Det er ikke en ny, men ret velkendt problemstilling for det bornholmske erhvervsliv.

Sidste år fortalte JYSK i Rønne om leveringsudfordringer. Så snart kalenderen siger påske og hen over sommeren, så kommer udfordringerne, lød det.

”Lige så snart det bliver påske, udvikler det sig til, at vi ikke rigtig ved og kan regne med, hvornår varerne kommer, fortalte butikschef i Jysk i Rønne, Oliver Barfod Harthimmer til TV2 på det tidspunkt.

Han forklarede desuden, at det ikke var ualmindeligt, at to forventede leverancer blev reduceret til en i sommerperioden.

Det samme gjorde sig gældende i 2022. Der lød det fra Nyboes Auto:

”Vi har meget ofte biler og maskiner, der står og venter på delkomponenter, som forskyder hele vores tidsplan og produktion,” forklarede direktør Jesper Jensen ved den lejlighed.

Senere samme efterår råbte borgmester Jacob Trøst (K) vagt i gevær og forudså flere problemer for det bornholmske erhvervsliv. Og beskeden var i øvrigt den samme fra Madam Stoltz medejer Peter Bundgaard ved samme lejlighed.

”Skulle man placere vores virksomhed i dag, så ville man aldrig kigge på Bornholm. Det er egentlig utroligt, at det har kunnet lade sig gøre. Der skal ikke mange flere problemer til med leveringstiderne, før jeg bliver nødt til at gøre min stilling op,” sagde han.

Ikke løst

To år senere står Madam Stoltz med en identisk og uløst problemstilling. For selv om der af og til meldes om beskedne fald i den bornholmske fragt i enkelte måneder, så opstår flaskehalsene stadigvæk.

Fragtkapaciteten fra Bornholm udregnes over et årshjul, hvorfor der med den nuværende kapacitetsløsning vil være perioder med tomme pladser på færgen til Køge og andre perioder med ventetid.

”Vi forstår naturligvis godt, at hvis der er pres på i spidsperioder som Folkemødet, men det ændrer jo ikke på, at vi for det første har en datoaftale med en kunde i udlandet som udfordres og derudover lander regningen for forsinkelsen på vores bord,” siger Peter Bundgaard, der stadig overvejer de langsigtede konsekvenser af flaskehalsene.

”Vi hører til Bornholm, det er her vores hjerte banker, men vi er også en virksomhed, der skal respektere vores bundlinje. Derfor kan sådanne unødvendige ekstraregninger føre til overvejelse om etablere lagerfaciliteter som så mange andre i Brøndby-området.”

ENHVERVSMAGASINET

FÅ ABONNEMENT