”Skulle man placere vores virksomhed i dag, så ville man aldrig kigge på Bornholm. Det er egentlig utroligt, at det har kunnet lade sig gøre. Der skal ikke mange flere problemer til med leveringstiderne, før jeg bliver nødt til at gøre min stilling op,” sagde han.
Ikke løst
To år senere står Madam Stoltz med en identisk og uløst problemstilling. For selv om der af og til meldes om beskedne fald i den bornholmske fragt i enkelte måneder, så opstår flaskehalsene stadigvæk.
Fragtkapaciteten fra Bornholm udregnes over et årshjul, hvorfor der med den nuværende kapacitetsløsning vil være perioder med tomme pladser på færgen til Køge og andre perioder med ventetid.
”Vi forstår naturligvis godt, at hvis der er pres på i spidsperioder som Folkemødet, men det ændrer jo ikke på, at vi for det første har en datoaftale med en kunde i udlandet som udfordres og derudover lander regningen for forsinkelsen på vores bord,” siger Peter Bundgaard, der stadig overvejer de langsigtede konsekvenser af flaskehalsene.
”Vi hører til Bornholm, det er her vores hjerte banker, men vi er også en virksomhed, der skal respektere vores bundlinje. Derfor kan sådanne unødvendige ekstraregninger føre til overvejelse om etablere lagerfaciliteter som så mange andre i Brøndby-området.”