De nye butikker – Rema 1000 og Lidl – som kom for nogle år siden, har vel også været konkurrenter for jer?
– Vi kunne selvfølgelig mærke, da de åbnede, også fordi en del af vores medarbejdere fik lyst til at prøve noget nyt. Det kan man godt forstå, men heldigvis kom de fleste af dem tilbage. Det er gået ud over nogle butikker, og brugsen i Nyker lukkede. Men der gik et stykke tid, og så faldt markedet til ro, og måske fordi Bornholm har haft så meget vind i sejlene i de seneste år, har det kunnet løbe rundt for allesammen, mener Marianne Kjøller.
Hvordan har indkøbsvanerne ændret sig i de 25 år?
– Det har ændret sig vildt meget. Da jeg startede, havde vi fuldt sortiment fra Bornholms Andelsmejeri, og vi havde ikke Arla-mælk. Der har været en kæmpe udvikling i fødevarer. Mange vil for eksempel bage deres eget brød. Man kan i dag få plantemælk i alle mulige størrelser. Folk er blevet meget mere obs på grønt, man spiser mere sundt og vil gerne have friske varer.
– Der er kommet mange nye varianter, så der er til alle. Man er også mere opmærksomme på, at der skal være noget til kunder med allergier.