Ifølge Helle Munk Ravnborg kunne systemet, uanset om der blev brugt flere penge på det, ikke nå at blive klar i tide til, at datamaterialet kunne indgå i den forestående køreplansændring, der efter planen skal træde i kraft den 1. april næste år. Indtil da håber hun dog, at BATs trafikchef, Niels Rasmussen, får sat gang i et system, så der kan høstes erfaringer fra chaufførerne; er der for eksempel mere end 15 eller under fem med i busserne på de enkelte afgange, så det kan indgå i arbejdet med den nye køreplan.
Derudover kommer det digitale rejsekort formentlig BAT til undsætning, når det er i drift.
– Vi forventer, at BAT kommer på det digitale rejsekort, som jo i sig selv kommer til at levere en del af de her data. Så passagertællingssystemet ville nærmest ikke kunne nå at blive klar, før det er forventningen, vi kunne begynde at trække data ud via det digitale rejsekort, siger Helle Munk Ravnborg.
Det bliver muligt at få data fra det digitale rejsekort?
– Man checker ind og ud, så der vil der være data om, hvor mange mennesker der har været på hvilke strækninger. Så vi har hele tiden været stillet i udsigt, at når det digitale rejsekort kommer, vil det være muligt at få et bedre overblik over, hvilke ruter og afgange der bliver brugt.