Legetøjsbutik har masser af kunder, men savner kvadratmeter

Legetøjsbutik har masser af kunder, men savner kvadratmeter
På hylden i baggrunden kan man se de bløde bamser, der hitter. Jeanette Andersen bliver nogle gange overrasket over, hvor længe en trend kan fortsætte. Foto: Sarah Thun Kristensen
NYHED | ABONNENT | 19. MAJ 2023 • 15:30
NYHED | ABONNENT
19. MAJ 2023 • 15:30

Der har været fart på hos Kids Coolshop i Snellemark det seneste halvandet år.

Der er løbet meget vand igennem åen, siden Jeanette Andersens mand sammen med en samarbejdspartner åbnede Kids Coolshop i Snellemarkcenteret for halvandet år siden.

Hendes mand havde nemlig kun taget et halvt års orlov fra jobbet, og da han skulle tilbage til faste arbejdstider, kunne han ikke fortsætte som ejer af legetøjsbutikken.

Derfor blev hans andel af ejerskabet overført til hustruen, og da den oprindelige samarbejdspartner ikke havde så meget mod på det mere.

– Jeg skulle egentlig bare hjælpe til, men nu er det mig, der står som eneejer lige pludselig. Så det er meget sjovt, griner hun.

Hun fortæller, at hun slet ikke er i tvivl om, at legetøjsbutikken har ramt et hul i markedet.

– Man kan mærke, at folk har savnet en fysisk butik, hvor der er et større udvalg. De er glade for at de kan se og røre tingene.

Hun fornemmer, at især børnene sætter pris på, at man ikke skal sammensætte sin ønskeliste ud fra nogle små billeder i et blad eller på en skærm. De kommer nemlig gerne ned og kigger rundt i butikken og tager billeder af de ting, de ønsker sig, sammen med deres forældre.

– Og så kommer bedsteforældrene gerne bagefter og viser billedet og spørger, om vi har den der, griner Jeanette Andersen, som derfor af og til er med fra start til slut, når gaverne skal indkøbes.

Højsæson i ferien

Mens de fleste andre af landets Kids Coolshop-butikker har deres absolutte højsæson i julen, kan de i butikken på Snellemark tydeligt mærke, når turisterne kommer til øen. Derfor er både sommer, jul og alle de andre små ferier højsæson for Jeanette Andersens butik.

– Vi ligger et godt sted i forhold til en familie, der skal hjem med færgen, eller som måske skal være ude af sommerhuset, og så har de nogle timer, de skal have til at gå. Så kan de godt komme herind og bruge lidt tid på at kigge, og så får børnene måske lov til at bruge de sidste lommepenge. Det er det gode ved at være i centeret og tæt på færgen, smiler hun.

Hun fortæller, at der stort set er nogen inde i butikken hele tiden, og selvom det har været en start med indkøb til inventar, it-systemer og lignende, giver butikken stadig et syvcifret overskud inden skat. Det skyldes dog i høj grad også, at den nuværende og de forrige ejere og deres familie ikke fik løn sidste år, fordi de ville være sikre på at kunne betale deres leverandører. Hun forventer derfor en ekstra omkostning på den front næste år.

– Der er lige nogle udgifter til at få det hele startet, og det er jo også helt nyt for os, men der er forhåbentlig ikke de helt store indkøb på den konto de næste år.

Hun er ikke blevet overrasket over omkostningerne ved at starte, men de stigende elpriser og en dyr husleje kan mærkes.

– Et center er jo sjældent det billigste sted at have en butik, men vi ligger godt, og vi får mange kunder ind fra gaden, så hvis vi skal flytte, skal det være for at få mere plads, forklarer hun.

Den største udfordring hun ser lige nu er nemlig lagerpladsen.

Kasser fra gulv til loft

Det er svært ikke at opdage, at det nærmest forsvindende lille lager er fyldt op fra gulv til loft med kasser, poser og andre ting i farvestrålende ting. På bordet i den lille frokoststue ligger en elektrisk boldpumpe.

– Ja, vi har jo kun 50 kvadratmeter lagerplads, og det er ikke særlig meget til legetøj. Det fylder rigtig meget, fordi det kommer i sådan nogle store kasser med masser af luft omkring, fortæller Jeanette Andersen.

Et nyt fokus på at mindske emballage hjælper dog lidt, men i forhold til et lager fyldt med fladt tøj, så kan det virkelig mærkes, at pladsen her bliver brugt på kasser, og butikken har endda også et lille lager i kælderen.

– Nogle gange må vi sige nej tak til at køre et godt tilbud, fordi vi ikke har plads til at have en stor mængde stående.

– Til jul havde vi hele vores egen udestue derhjemme fyldt med kasser fra gulv til loft og også i garagen, griner hun.

Der er nemlig omkring 1.000 varenumre i julekataloget, og mange af de ting har butikken ikke i forvejen. Derfor er Jeanette Andersen også allerede nu i gang med at forudbestille til næste jul, så hun kan få de rigtige varer hjem i god tid.

– Men vi ved jo ikke, hvad vi sælger, så vi føler os frem og håber, at vi bliver bedre til det.

Hun får masser af hjælp og gode tip fra de andre Kids Coolshop butikker i Danmark, men der er alligevel lidt forskel på, hvad man sælger hvor.

Lige nu er det dog nogle runde, bløde bamser som alle vil have, og så er Pokemon meget overraskende blevet en stor ting igen. Drengene vil også have dinosaurusser, og så er der altid rift om Gurli Gris og Paw Patrol.

Uagtet årstallet på kalenderen, oplever de på Snellemark, at der stadig bliver talt om drengelegetøj og pigelegetøj – til gengæld fungerer det lyserøde gavepapir forrygende uanset køn.

– Jeg tror, det er mere i Københavns-området. Det er ikke noget, vi har mærket så meget. Her må man vælge den farve, man bedst kan lide – det betyder ikke så meget for os.

Det store dilemma

Butikken på Snellemark har indtil videre været forskånet for de værste fejlkøb, og de har klaret sig fint med at sætte varer ned og komme af med dem i en fart, hvis de ikke hitter, så der bliver plads til noget andet.

– Der er faktisk mange turister, der siger at vi har et godt udvalg, og at det er en flot butik, fortæller hun stolt.

Og der er god grund til at være stolt, når mange af de andre legetøjsbutikker i kæden har 1.000 eller 1.400 kvadratmeter, mens butikken på Snellemark kun har 350.

– Men vi bruger da også hver eneste krog i butikken, og vi prøver på at holde det pænt og ordentligt, så det ser flot ud.

Det store dilemma er netop, at legetøjsbutikken sagtens kunne bruge flere kvadratmeter, men Jeanette Andersen vil gerne beholde den gode placering i centeret, som sikrer et stabilt kundeflow.

– Det er svært at finde et større sted i centrum, så skal man udenfor byen, og derved skal det være legetøj, folk bevidst kører efter, og det vil man nok miste nogle kunder ved, forklarer hun.