Kritik fra juleudstiller i Nexø: Hvor er de store?

Kritik fra juleudstiller i Nexø: Hvor er de store?
Pernille Gettermann driver sommerrestauranten Spektakel i Gudhjem og har nu for tredje år i træk stablet et hyggeligt julemarked på benene. Foto: Anette Vestergaard
ERHVERV | Mandag 18. december 2023 • 05:30
ERHVERV | Mandag 18. december 2023 • 05:30

26 udstillere står hver weekend og fryser med anstand på havnen i Nexø i december. Her kæmper Bornholms Julemarked for tredje år i træk for at realisere visionen om Bornholm som en juleø. En af de små iværksættere savner de store spillere, og erhvervskvinden bag visionen efterlyser opbakning fra kommunen og det øvrige erhvervsliv.

Line Falk fra Falk Bornholm er frustreret. Det kom til udtryk i lørdagens debatindlæg i Tidende, hvor den prisbelønnede snapse- og sypproducent fra Nexø gik i frontalt angreb på kommunen og Destination Bornholm og bebrejdede de ødækkende organisationer for den manglende opbakning til Bornholms Julemarked.

Hvor er strategien henne? Hvorfor er det de små iværksættere med færrest penge, der skal stå og fryse i fire weekender op til jul uden at tjene penge, og hvor er de store henne, spurgte Line Falk blandt andet.

Søndag er Line Falk på plads i boden på Nexø havn, iført flyverdragt, rulamsvest og strikket hue. Hun ser lidt brødebetynget ud, men bliver alligevel glad for at høre, at hendes opråb er et af de mest læste indlæg i weekenden.

– Jeg var lidt bange for, at jeg gik for hårdt til den, siger hun, og understreger, at hun ikke er interesseret i at træde nogen over tæerne. Men det undrer hende, at den bornholmske turismestrategi slår så højt på tromme for et fremstød som Bornholm i Hillerød, når der samtidig kører en indsats for at gøre Bornholm til en juleø.

– Hvorfor er der ikke nogen kampagner for Bornholms Julemarked og Bornholm som juleø, og hvorfor snakker man ikke sammen om en strategi for hele øen, spørger Line Falk.

Hun savner også større opbakning fra de store fødevareproducenter på øen.

– Jeg er den eneste spiritusproducent hernede, siger hun. Hvor er de andre henne?

Line Falk efterlyser en strategi og større lokal opbakning til Bornholms Julemarked. Foto: Anette Vestergaard

Skønt, hvis flere af de store melder sig

Bornholms Julemarked er Pernille Bülows vision. Den Nexø-baserede erhvervskvinde har allerede investeret massivt i boder og juletræer med lyskæder, og lagt timer i at stampe Bornholms Julemarked op fra grunden, sideløbende med at hun har passet sin hovedforretning i Svaneke.

Pernille Bülow føler sig ikke svigtet af de store virksomheder. Hallegaard, Høstet, Svaneke Slagteren, Bornholms Andelsmejeri, Nexø Røgeri og Bryghuset har været med fra starten.

– Det har været et sats for alle dem, der var med fra start. Jeg er stolt af de første, der turde at satse med mig, uden dem intet julemarked. Men jeg håber, at flere af de store spillere kan se ideen i at få en vintersæson i december, og dermed bakke op om Bornholm som juleø, siger Pernille Bülow, der fortsat mener, at juleøen har et stort potentiale.

– Der bliver omsat for mange penge på julemarkedet, mit bud ligger på mellem tre og fire millioner, og det stiger hvert år. Men det ville være skønt, hvis flere af de store meldte sig på arenaen, indrømmer stifteren af Bornholms Julemarked i Nexø.

Restauratør: Det er for egen regning

Line Falks opråb vækker genklang i Gudhjem. Her har Pernille Gettermann, der driver Spektakel om sommeren, for tredje år i træk banket et lille intimt julemarked op i haven. Samtidig forsøger hun at holde liv i en burgerbar i byen, og det tjener man heller ikke penge på, når der er to mennesker på lønningslisten.

– Vi kan ikke lave vinterø på Bornholm uden støtte og markedsføring, siger Gettermann, der åbnede Spektakel i 2017.

Hun bakker 100 procent op om Line Falks indlæg.

– Når man snakker juleø og vinterø, så er man også nødt til at bakke op omkring det alle steder fra. Vi er mange små aktører, der bruger så mange kræfter på det. Nu er det tredje år, og den største opbakning jeg har fået, det er fra Bornholms Tidende og fra de lokale. Alt andet har været for egen regning, og det er ikke noget vi tjener penge på, siger Pernille Gettermann.

Tilbage i Nexø forsvarer Pernille Bülow sit hjertebarn. Men hun forstår udmærket Pernille Gettermanns indvendinger.

– Der kommer så mange julemarkeder op rundt omkring, og det er jo det der skal til, hvis det skal lykkes. Folk skal have noget at køre rundt til. Men min økonomi kan heller ikke blive ved med at følge med mine ambitioner for, hvad det her julemarked skal kunne. Så hvis vi vil det, skal der nogle flere kræfter til.

Pernille Bülow sammen med Ida Riis Gadegaard, projektleder på Bornholms Julemarked. Foto: Anette Vestergaard

Alle skal spytte i kassen

Pernille Bülow vil i starten af det nye år kalde alle de bornholmske julemarkedsarrangører sammen, med henblik på at lave en fælles strategi for markedsføring.

– Og så skal der nogle penge på bordet et eller andet sted. De første to år fik vi tilskud til driften fra kommunen, ja tak, det vil vi gerne have igen. De erhvervsdrivende rundt omkring os har masser at lave. Der bliver nødt til at være en holdning om at alle spytter lidt i kassen i forhold til underholdnning eller nye hytter eller hvad der nu skal til.

I forhold til de små iværksættere, der klager over at de sætter tid og penge til, siger Pernille Bülow:

– Vi skal bakke de små iværksættere op, helt sikkert. Men nu har jeg været rundt og tale med flere af udstillerne og og mange af dem har store omsætningstal, og det er fordi de ved, hvordan de skal satse, og har produkterne. Vi har lagt en plan, hvor alle er lige, og vi er allesammen lidt vores egen lykkes smed. Man lærer noget, hver gang man er med.

Pernille Bülow er langt hen ad vejen tilfreds med Destination Bornholms markedsføring af Bornholms Julemarked.

– Men jeg savner, at man har et fælles fodslag og siger, nu sætter vi et antal kroner af til markedsføring af Bornholm som juleø.

Der er pænt med mennesker på Bornholms Julemarked i Nexø søndag ved middagstid. Foto: Anette Vestergaard



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT