Køber man mad på sejlturen med Express 5, vil man nu blive mødt af en mellemfornøjet smiley. Fødevarestyrelsen har i denne uge været om bord på hurtigfærgen, og resultatet af kontrolbesøget er den midterste er de tre smileyer, der fortæller kunderne om fødevaresikkerheden. Fra rederiet lyder det, at det er noget, man tager meget seriøst, og man vil sørge for, at det ikke sker igen.
Det er mangler i egenkontrollen, der har ført til, at Express 5's smilende smiley er blevet skiftet ud med en mellemfornøjet en af slagsen.
Fødevarestyrelsen konstaterede, at der fra nytår til midten af august og fra slutningen af august til slutningen af oktober ikke var dokumenteret for varemodtagelse, opbevaringstemperatur samt opvarmning og nedkøling af varmebehandlede fødevarer.
– Det kommer vi til at tale meget om i dag, internt, og sørge for at få en procedure, for det skal ikke gentage sig, at vi misser dokumentationen på den måde. Det er lige så stort et krav til vores indsats som at holde tingene rene og kolde og alt det der. Så det er vi rigtig trætte af, siger pr- og kommunikationschef Jesper Maack hos Bornholmslinjen.