Fra vild idé til god forretning

Fra vild idé til god forretning
Reklameekspressen gør klar til at fejre ti års fødselsdag. Arkivfoto fra 2023. Privat.
ERHVERV | 7. MAR • 11:00
Af:
Søren Sorgenfri
ERHVERV | 7. MAR • 11:00

ReklameEkspressen gør klar til en festdag, der skal markeres med en reception for kunder og samarbejdspartnere. Virksomheden i Aakirkeby kan nemlig fejre sit 10-års jubilæum.

Hos ReklameEkspressen tilbydes en bred vifte af reklame- og markedsføringstjenester, hvor alt fra grafisk design og tryk til folie, skilte og branding bliver samlet under ét tag.

Ti år efter opstarten har virksomheden i dag fem ansatte og arbejder på at udvide yderligere, fortæller grundlægger Mads Dellgren, som i 2018 fik selskab af sin kone Katja som medejer.

Erhverv
Artiklen blev i denne uge bragt i Tidendes erhvervsmagasin.

– Det er lidt sjovt at se tilbage på tiden, der er gået, og hvordan virksomheden har udviklet sig i en helt anden retning, end jeg forventede.

For hvis vi skruer tiden ti år tilbage, så så ambitionsniveauet ganske anderledes ud for ReklameEkspressen.

 

 

Mads Dellgren havde en ambition om at starte eget firma, men selv om han havde solid ledererfaring i bagagen, havde han ingen planer om at bygge noget større op.

– Det stod ikke øverst på blokken, at jeg skulle skabe arbejdspladser. Faktisk tværtimod. Jeg havde kun planer om at drive det som et enkeltmandsfirma, jeg selv kunne leve af. Det skulle blot give nok til dagen og vejen og kun være mig selv, siger han og uddyber:

– Det var ikke fordi, jeg var træt af at være leder eller arbejde med andre mennesker, men det var bare dér, jeg var i livet. Det skulle være et skiltefirma, som jeg kunne holde på et overskueligt niveau.

Opstart uden nattesøvn

Enhver, der har startet sin egen virksomhed, ved, at det kan være en hård og tidskrævende proces. Det var ikke anderledes for ReklameEkspressen, der oprindeligt åbnede som et skiltefirma. I dag stammer cirka 80 procent af omsætningen fra skiltearbejde og 20 procent fra trykkeriopgaver.

– Jeg passede et freelancejob fra morgen til kl. 17 – der skulle jo smør på brødet. Og derefter arbejdede jeg videre på værkstedet med at udvikle mit eget firma og lave skilte. Det første år var det sværeste. Jeg kunne nemt arbejde 80-100 timer om ugen og fortsætte til langt ud på natten. Jeg sov, når jeg kunne, eller sprang nattesøvnen over, hvis det var nødvendigt.

Heldigvis ser hverdagen anderledes ud i dag.

– Der var dage, hvor jeg slet ikke nåede hjem for at sove. Måske tog jeg bare en time på værkstedet. Sådan er det ikke længere. Nu er det kun under Folkemødet, at det kan spidse til. Det er en stor fordel, at vi nu har ansatte, der kan hjælpe os gennem travle perioder, så vi har en god balance mellem arbejde og privatliv.


Ti år senere

Ti år med et stærkt lokalt fokus har givet ReklameEkspressen en særlig forståelse for øens erhvervsliv og de unikke udfordringer og muligheder, som lokale virksomheder står over for. Selvom de har en stærk lokal forankring, samarbejder de også med specialiserede underleverandører for at sikre, at selv de mest komplekse opgaver bliver udført. Gennem årene har virksomheden arbejdet med en lang række kunder såsom Knudsker El, Bornholms Energi og Forsyning, Wonderfestiwall samt kunder i resten af Danmark. Det viser virksomhedens alsidighed og evne til at levere skræddersyede løsninger til mange forskellige brancher.

Det er derfor oplagt at spørge Mads Dellgren, hvad der har været den største aha-oplevelse gennem de ti år.

– Det har helt klart været Covid-perioden. Alle holdt jo vejret og frygtede det værste. Det lød, som om verden ville gå under, så vi spekulerede da på, om det var slut for os. Den første uge blev vi ramt, men derefter gik det fremad, og vi vækstede med 20 procent i løbet af det år, hvor der var nedlukning.

Men hvordan kan det være?

– Det var ret tydeligt, at turistbranchen på Bornholm blev hårdt ramt, men håndværksbranchen fik hurtigt fremgang, og det kastede meropgaver af sig til os. Folk begyndte at bygge om, renovere sommerhuse og lave andre projekter for at få tiden til at gå. Det kom os til gode, og vi har nu oplevet en vækst på 100 procent over de seneste tre år.

Dog var aha-oplevelsen ikke kun positiv.

– Det har lært os, at man skal være klar på det uventede. Derfor har vi i dag som virksomhed muligheden for at skalere både op og ned, hvis markedet ændrer sig uforudsigeligt. Det gør, at vi ser frem mod de næste ti år med optimisme.

Fakta
ReklameEkspressen fejrer 10 år.
Receptionen er fredag den 21. marts.



FÅ ABONNEMENT