Derfor er der stor nedgang i bilsalget

Derfor er der stor nedgang i bilsalget
Jan Rasch, der er salgschef og indehaver af Autohuset Bornholm, mener at der er bedre tider på vej, når det handler om muligheden for at få en ny bil leveret. Foto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 26. JUL 2022 • 05:30

Salget af nye personbiler på Bornholm raslede ned i første halvår af 2022. Det største problem har været, at forhandlerne simpelt hen ikke kan skaffe biler nok. Men der er bedring på vej, lyder det fra en bornholmsk bilsælger.

I det første halvår af 2022 blev der indregistreret 240 nye personbiler på Bornholm. Det er et fald på næsten 37 procent i forhold til samme periode sidste år, hvor der blev solgt 379 nye biler.

De 240 nye personbiler på Bornholm fordeler sig på 25 forskellige mærker, hvor Volkswagen ligger i toppen med en markedsandel på 13,8 procent, og Citroën ligger på en andenplads med 13,3 procent, hvor blot et enkelt bilsalg skiller de to. Citroën er det mærke der står for den største nedgang i forhold til året før, hvor der kørte 87 nye biler ud af døren. I år er det blevet til 32, svarende til en nedgang på 63,22 procent.

Øens lokale Citroën-forhandler Preben Jensen i Stenseby mener at der er flere forklaringer på nedgangen, men at det største problem har været mangel på nye biler.

– Generelt har vi ingen nye biler på lager, og vi kan ikke få fat i nogen. Og det øger jo ikke salget, at vi ikke har nogen biler at sælge. Når vi så sælger en ny bil, kan det tage lang tid før kunden får leveret bilen, afhængig af model, type og mærke, fortæller Preben Jensen.

Ventetid på op til 14 måneder

Leveringstiden på nye biler får nogle købere til at satse på en nyere brugt bil, men det marked er heller ikke så let længere.

– Problemet er, at de, der vil have en brugt bil, i så fald gerne vil have en næsten ny bil, og det er et problem at finde dem. For sælges der ikke nogle nye biler, så kommer der heller ikke brugte biler til salg. Så brugtvognsalget af nyere brugte biler er præget af, at der mangler varer på hylderne. Og har man ikke noget på hylderne at friste med, så kommer der også færre kunder.

Hvor lang er ventetiden på en ny Citroën?

– Det kommer an på modellen. Nogle kan vi klare med det samme, fordi nogle af vores kolleger stadig har enkelte biler på lager vi kan trække på. Andre må vi bestille fra fabrikken. Så ventetiden kan være mellem 14 dage og 14 måneder alt efter typen.

 

Elektriske sæder i restordre

De fleste bilforhandlere er ramt af lange leveringstider i øjeblikket, og selvom der er bedring på vej, er der fortsat mange kunder der har ventet rigtig længe på deres nye bil. Det fortæller Jan Rasch, der er salgschef og indehaver af Autohuset Bornholm, der blandt andet sælger Volkswagen - det mærke som i første halvår af 2022 stod for allerflest solgte biler.

– Vi har faktisk nogle kunder, der har ventet siden april sidste år, som først har fået deres bil nu. Men vi har også bestilt biler for fire uger siden, som bliver leveret sidst i august. Og vælger kunden så nogle elementer fra, så kan det altså gå ret hurtigt. Det gælder for eksempel elektriske sæder, det er helt håbløst at få leveret i dag, siger VW-forhandleren.

Bedring på vej

Selvom året er startet med en nedgang i salget er Jan Rasch meget fortrøsningsfuld, når han ser på resten af året.

– Vi hører fra fabrikkerne, at de ansatte flere steder arbejder i både to- og treholdsskift igen, så der kommer flere biler i løbet af efteråret, lover Jan Rasch.

De faldende bilsalg er umiddelbart ikke noget problem for hverken Citroën i Stenseby eller Autohuset, bortset fra at der er et lavere flow af omsætning i butikkerne. På længere sigt kan nedgangen få betydning for værkstederne.

– Vi kommer til at mærke det på værkstedssiden om nogle år. Der bliver mangel på biler, der skal til deres første service, vurderer Jan Rasch.

Preben Jensen i Stenseby er enig.

– Lige nu betyder det ikke så meget, for vi har nok at lave på værkstedet. Der er der godt gang i den, men det kan jo komme til at betyde noget på sigt. De biler vi ikke får solgt nu, de kommer heller ikke og får lavet service, og det giver en forskydning i branchen, siger Preben Jensen, der har 10 medarbejdere ansat på værkstedet.

Kunderne har pengene

Hvor man skulle tro at den generelle økonomiske situation i samfundet påvirker alle bilkøbere, så er der forskel på, hvordan netop det opleves hos de to forhandlere. For hvor det hos Volkswagen ikke virker som noget problem, så mærker Preben Jensen hos Citroën at mange af kunderne ser tiden lidt an.

– Prisen på varerne er steget hos købmanden, og det er prisen på vores biler også. En almindelig personbil er steget omkring 20.000 kroner. Og det kan naturligvis gøre en forskel for nogen kunder. Vi fornemmer, at mange har lyst til lige at trække vejret lidt, og se hvad der sker i verden, siger han.

Jan Rasch ser den modsatte tendens.

– Jeg synes ikke vi kan mærke at kunderne holder igen. De elbiler vi sælger koster mange penge, men det virker som om kunderne har sparet op. Og så er købernes alder her på Bornholm nok lidt højere, og derfor er der måske nogle der har råd til at købe en bedre bil. Og så vil de også gerne have alt udstyret med, når det nu skal være, lyder det fra Jan Rasch.