Hos DAT bliver regeringens plan om en grøn skattereform med en høj og mere ensartet CO2-udgift modtaget med hovedrysten af direktør Jesper Rungholm, som mener, at reformen faktisk vil modarbejde den grønne omstilling i flybranchen. Det er en branche, hvor man meget nøje overvejer, hvordan man bruger hver eneste krone, siger han, og hvis pengene skal bruges på en statslig CO2-afgift, kan de ikke bruges på indkøb af nye fly og udvikling af grøn indenrigsflyvning.
Siden statsminister Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale lancerede en plan om grønne indenrigsflyvninger i 2025 og 100 procent grøn flytrafik i Danmark i 2030, har branchen kæmpet for at finde en måde at gøre det på.
– Og det koster altså mange penge. Vi giver i dag knap syv kroner literen for jetbrændstof, og det her andet brændstof koster 20-25 kroner literen. Vi kæmper for at finde løsninger og få det op at stå, og vi har af egen drift foreslået en passagerafgift, der gik til at finansiere den her omstilling. Så vi er allerede på vej, og vi kan altså ikke både hæve priserne for at dække en CO2-afgift til staten, hvor vi ikke har nogen idé om, hvad pengene skal bruges til, og så samtidig gennemføre passagerafgifter til brug for grøn omstilling, siger Jesper Rungholm.
Hvis det ender, som regeringen fremlagde i sit udspil onsdag, vil det ifølge DAT-direktøren få konsekvenser for flyvningen til Bornholm. Det kan være i form af dyrere billetter, færre afgange eller mindre fly og dermed færre pladser.