DAT: 'Man tvinger bornholmerne ud af flyene'

DAT: 'Man tvinger bornholmerne ud af flyene'
Hvis pengene skal gå til den grønne omstilling, så håber Jesper Rungholm, at regeringen går ind og betaler de 100 millioner, som et fly, der flyver på brint, vil koste flyselskabet, når de i 2025 drømmer om at flyve en fossilfri indenrigsrute.
NYHED | ABONNENT | 14. DEC 2022 • 14:55
NYHED | ABONNENT
14. DEC 2022 • 14:55

Direktør i DAT, Jesper Rungholm, mangler nogle brikker for at få den nye regerings regnestykke om flyafgifter til at gå op: – Man tvinger bornholmerne ud af flyene og forventer, at vi har penge til en grøn omstilling.

 

Tidligere på året var direktør for DAT, Jesper Rungholm, meget positiv ved udsigten til en ny grøn afgift på flyvninger på 13 kroner, som skulle bruges på at gøre flytrafikken grønnere.

Men med en gennemsnitlig afgift på 100 kroner per flyvetur som en del af det regeringsgrundlag, der onsdag blev præsenteret, er det svært at forblive positiv.

– Det er frygtelig ærgerligt, at det der lignede en fælles øvelse om at finansiere en grøn omstilling nu ligner, at flyveturene skal finansiere en højere ældrecheck eller sådan noget.

– Når det gælder bornholmruten, så får det katastrofale konsekvenser med sådan en prisstigning, fortsætter han.

Det kommer til at betyde, at der kun bliver fem daglige afgange, for bornholmerne kommer ikke til at kunne fylde flyene, når billetterne kommer til at koste mellem 500 og 1.000 kroner. Det er han slet ikke i tvivl om.

Normalt stiger priserne nærmest krone for krone, så passagertallene holder niveau. Men i det pressede efterår er hele det overskud, der blev tjent ind i sommer sat til, og som de varslede fyringer vidner om, så tårner overskuddet sig ikke op hos selskabet.

– Vores økonomi var i forvejen særdeles hårdt ramt, og vi ved, at hvis vi hæver billetprisen med bare 75 kroner, så vil vi se antallet af passagerer falde – det er usvigeligt sikkert.

Det betyder, at der ikke kommer til at være passagerer nok til at opretholde antallet af afgange, og det vil medføre en mindre fleksibel flyvning med højere priser, og dermed bliver det umuligt at pendle til billige penge.

– En returflyvning mellem København og Bornholm vil i så fald koste omkring 400 kroner bare i afgifter, fortæller han.

Tvinge folk ud af flyene

På trods af de ildevarslende toner vil Jesper Rungholm dog mane til ro for nu, ligesom han selv prøver at trække vejret en ekstra gang og afvente, hvad der skal se med den gavepose, alle pengene ender i.

– De kan umuligt være så lidt kløgtige, at de ikke kan se, at det her ikke fungerer.

Han ser frem til at finde ud af, hvad indtjeningen fra afgiften skal bruges på. For hvis pengene skal gå til den grønne omstilling, så håber han, at regeringen går ind og betaler de 100 millioner, som et fly, der flyver på brint, vil koste flyselskabet, når de i 2025 drømmer om at flyve en fossilfri indenrigsrute.

– På Bornholm vil man jo ellers tvinge folk ud af flyene med højere priser. Det vil have en stor betydning for vores indtægter, og så skal vi gå ud og finansiere en grøn omstilling. Den plan kan de umuligt selv tro på.

Han er spændt på at se, hvad den nye afgift kommer til at betyde for Ryanair, og om det bliver et søm i kisten for SAS, som i forvejen er meget pressede.

– Men der må komme noget mere. Lige nu ved vi ikke særlig meget, og efter et par år med corona, som har tvunget flyselskaberne i knæ, kan jeg umuligt tro, at der ikke kommer noget mere. Så vi må nok lige afvente, slutter han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT