Dagrofa vil lukke for Mobilepay – men det blæser butikkerne på

Dagrofa vil lukke for Mobilepay – men det blæser butikkerne på
Købmand Susanne Wridt, Meny i Rønne, i kassen, hvor man ved hendes hånd kan ane den QR-kode, som snart ikke kan benyttes længere – men så kommder der bare en ny, forklarer hun. Toto: Torben Østergaard Møller
NYHED | ABONNENT | 26. FEB 2024 • 14:53
NYHED | ABONNENT
26. FEB 2024 • 14:53

Når det ikke længere bliver muligt at benytte en central QR-kode til Mobilepay i dagligvarebutikkernes kasser, benytter de bare deres eget Mobilepay-nummer, så kunderne fortsat kan benytte den betalingsmetode.

Du står i butikken med dine varer og skal til at betale, men ak og ve, du har glemt både kontanter og betalingskort!

Hvad så?

Frem med mobilen – hvis du har husket den – for hvis du har Mobilepay, kan problemet være løst.

Supermarkeds- og fødevarekoncernen Dagrofa meddelte imidlertid forleden, at den ikke længere vil benytte Mobilepay som en del af den integrerede betalingsløsning i dens flere end 530 butikker landet over, som er fordelt over kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb – og så er man sådan set lige vidt, hvis man står med kurven fuld, men har glemt både penge og kort.

Og dog. For det lader til, at de enkelte butikker ikke har tænkt sig at rette ind efter, hvad Dagrofa fra centralt hold har besluttet.

Tidende har således være i kontakt med både Meny i Rønne og Spar i Hasle, Gudhjem og Aakirkeby, og alle steder viser det sig, at man fortsat vil kunne betale for sine varer med Mobilepay, også efter at Dagrofa har opsagt den centrale løsning.

At dét sker, har blandt andre finans.dk tidligere forklaret:

– Den primære årsag er, at Mobilepay fremover kræver et nyt teknisk setup til betalingsløsningen i butikken, og med den investering, der følger med, har vi vurderet, at det ikke var den vej, vi ville gå, har kommunikationsdirektør hos Dagrofa Morten Vestberg således sagt til mediet.

Han forklarede videre, at beslutningen hang sammen med, at Mobilepay udgør under én procent af alle betalinger i Dagrofa-koncernens butikker, men tilføjede også, at det dog lokalt fortsat vil være muligt for de enkelte butikker at sikre en anden Mobilepay-betalingsløsning, hvis det vurderes at være vigtigt for kunderne.

Hvilket altså er vurderingen i de butikker, Tidende har været i kontakt med.

Taste nummeret

Susanne Wridt i Meny, Rønne, bekræfter, at Mobilepay midt i marts forsvinder som mulighed i butikkens integrerede betalingsløsning, men:

– Jeg har en Mobilepay ved siden af den, og den fortsætter jeg med at have.

Så kunderne kan fortsat benytte Mobilepay hos dig?

– Ja da! Gennem det, der hedder My Shop, har jeg et nummer ved siden af det, som har været integreret i vores betalingskasser – helt ligesom du og jeg kan have sådan en ordning, kan man også have det som et erhvervs-mobilepaynummer. Det har jeg faktisk haft hele tiden, fordi jeg for eksempel har brugt det, når jeg lavede blomstermarked ude ved vandrerhjemmet.

Kunderne kommer ikke til at mærke nogen forskel?

– Ikke andet end at de skal taste nummeret til Mobilepay. Som det er nu, kan man ved kasserne scanne en QR-kode, men der vil vi i stedet skrive vores nummer. Men jeg skal egentlig bare skaffe nogle QR-koder hjem til det nummer også, så bliver det helt det samme.

Susanne Wridt forklarer videre, at Mobilepay begynder at tage sig bedre betalt, og at det ikke er en billig løsning for butikkerne.

– Og jeg skal jo selv fortsat betale for mit manuelle Mobilepay-nummer. Det er også steget i pris, og det er pænt dyrt, men jeg har altså vurderet, at det kan betale sig, siger hun.

Ikke mindst de unge mennesker ynder at benytte Mobilepay, konstaterer hun.

– Men jeg gør det da også selv, hvis jeg er kommet af sted uden penge og dankort, siger hun.

– Det er jo smaddernemt lige at finde mobilen frem så.

Ved du, hvor ofte der er nogen, der betaler med Mobilpay her hos dig i Meny?

– Nej, faktisk ikke. Men det er en aktiv del af forretningen, og mange spørger, om det kan lade sig gøre. Og det vil det altså blive ved med.

Ved sammenbrud i det centrale system, som ind imellem kan ske, har det også været en fordel at kunne bruge hendes eget Mobilepay-nummer, tilføjer hun.

Svært at undvære

Egon Jensen fra både Spar i Aakirkeby og Gudhjem kan fortælle nogenlunde samme historie:

Også her vil det fortsat være muligt at benytte Mobilepay, når Dagrofas centrale mulighed for det lukker ned.

Også hans butikker har nemlig deres "eget" Mobilepay-nummer.

– Det kan vi for eksempel benytte, hvis vi er ude hos en kunde med varer, siger han.

Og hvis man står i kassen i en af dine butikker, kan man også fortsat benytte Mobilepay?

– Ja, vi har det Mobilpay-nummer, som man sagtens vil kunne benytte, siger Egon Jensen.

Vi kan gøre koret fuldt med Jens Emil Jensen, Spar-købmand i Hasle, for han synger med på samme sang.

– Jeg tænker, at vi vil gå over til en manuel løsning med Mobilepay, som ikke går ind over kassen, siger han.

Så man stadig kan benytte Mobilepay hos jer?

– Ja, ligesom hvis du for eksempel skulle overføre penge til en ven.

Så kunderne vil ikke opleve den store forskel?

– Nej, men frem for, at det går ind over kassen, sikrer vi en manuel løsning, for jeg tror, det bliver svært at undvære.

Oplever du mange, der gerne vil betale med Mobilepay?

– Ikke mange. Men nogle bruger Mobilepay. Du ved, de har glemt pungen, men har telefonen på sig. Og vi har i forvejen et Mobilepay-nummer, som vi benytter, når vi bringer varer ud.

Og det nummer vil du nu også benytte i kassen?

– Ja, lige nøjagtig, siger Jens Emil Jensen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT