Butik udvider – her vil den gerne være førende

Butik udvider – her vil den gerne være førende
I starten vil meget af tøjet i butikken være farverigt og matche butikkens indretning. Hen mod efteråret vil der dog komme mere tøj i nedtonede farver, fortæller Magnus Dyrmose Stegmann. Foto: Line Søndergaard Hansen
NYHED | ABONNENT | 15. MAR 2023 • 15:30
NYHED | ABONNENT
15. MAR 2023 • 15:30

Nexø Herremagasin får en feminin pendant i Nexø Damemagasin, der åbner fredag. Der vil være tøj i varierende prisklasser, og så vil butikken særligt markere sig på kjolesalg.

– Nåå, sker der nu snart noget? spørger en forbipasserende kvinde, mens hun nysgerrigt kigger ind ad den åbne dør, der afslører et mindre renoveringsrod indenfor.

– Ja, på fredag åbner vi, lyder forsikringen fra Magnus Dyrmose Stegmann, der udover at eje og drive tøjforretningen Nexø Herremagasin nu også åbner Nexø Damemagasin ved siden af. Han kalder det selv 'en butik med to lokationer adskilt af et fortov.'

I flere måneder har vinduerne ind til den gamle hjørnebygning, der tidligere husede Danske Bank, på Torvet i Nexø været tildækket med brunt pap og med den sparsomt informerende tekst ’Nexø Damemagasin – åbner til marts’ klæbet fast på ruden.

Og det bliver altså på fredag den 17. marts. For selvom lokalet ser nøgent og ufærdigt ud med kun tre dage til åbning, så er forretningen tættere på at være klar end som så. Gulv og loft er malet, og der er sat belysning op. Så nu mangler der bare inventar og tøj, som er ved at blive prissat i baglokalet.

– Og det sidste store, vi mangler, er at få sat prøverum op, siger den rutinerede tøjmand og tilføjer, at han har prøvet at åbne forretning et par gange og derfor ved, at det altid bliver færdigt i sidste øjeblik.

Feminin pendant

Visionen med Nexø Damemagasin er at lave et univers, der kan være en feminin pendant til herremagasinet på den anden side af gaden med højt til loftet i en flot bygning, der svarer til de varer, der skal hænge på stativerne. Og det har krævet en stor renovering af lokalet, hvor loftet skulle rives ned og der skulle fjernes datakabler fra bygningens dage som bank.

Ideen om at lave noget tilsvarende til kvinder startede for godt to år siden for Magnus Dyrmose Stegmann, der længe har ment, at der manglede en butik som den på Bornholm. Og ifølge ham er der også andre, der har tænkt samme tanke.

– I fire år har vi stået med folk i forretningen - både lokale og turister - der har efterspurgt det tilsvarende til damer, siger han.

Og i sommer meldte den perfekte mulighed sig: For på det tidspunkt var der allerede en anden dametøjsforretning i lokalet, nemlig Upstairs, der blev drevet af Mette Falk Jensen, men da hun udtrykte ønske om at slippe tøjlerne, så Magnus Dyrmose Stegmann muligheden for at overtage. Og det var særligt beliggenheden på Torvet, som han kalder genial, og det faktum, at det er nabobutikken til herremagasinet, der gjorde beslutningen let.

– Mette (Falk Jensen, red.) kommer til at drive det, men vi har fået lov til at starte helt forfra, fortæller han.

Den prisstigende trappe

Det gennemgående tema i butikken er bløde former med runde spejle og borde inspireret af den gamle bankbygning, og de dominerende farver i inventar og indretning bliver lyslilla og lyserød.

– Og alt inventar er fleksibelt, så vi kan flytte rundt på podier og borde og stativer og transformere det, siger han og tilføjer, at inventaret er lavet af en lokal snedker, ligesom firmaet Miccom står for skilte og design, mens den lokale kunstner Sarah Oakman laver mindre inventar som skåle og lysestager.

– Konceptet til Nexø Damemagasin er bakket op af lokale kræfter, for vi går meget op i, at det skal være lokalt, siger Magnus Dyrmose Stegmann.

På hylderne og stativerne kommer til at hænge tøj i et skandinavisk udvalg i det, Magnus Dyrmose Stegmann kalder ’den prisstigende trappe’.

– Det bliver en god blanding, hvor man kan få lidt af hvert, siger han og nævner mærker som Stine Goya, Rotate Birger Christensen, American Lee, Selected Femme og Lollys Laundry, ligesom man også vil kunne finde et udvalg af smykker, parfume, undertøj og sko.

– Vi vil være de førende til at sælge kjoler, når du skal til fest, og du kan få en kjole til 600 kroner, og du kan få en til 3.500 kroner, siger Magnus Dyrmose Stegmann og viser et par kjoler frem fra de dyrere mærker Stine Goya og Rotate.

– Vi har kun de kjoler i ét eksemplar i hver størrelse, så på den måde er de unikke og specielle, siger han og tilføjer, at de som lokale forhandlere har et godt overblik over, hvem der køber hvad.

– Vi ved tit, hvem der skal til den samme fest, og så kan vi sige til en kunde, hvis en anden gæst allerede har købt den kjole.

 

Nexø Damemagasin vil være førende på festkjoler. Foto: Line Søndergaard Hansen 

 

Ikke uden betænkeligheder

Selvom Magnus Dyrmose Stegmann er overbevist om, at der er et klientel i Nexø og på Bornholm til Nexø Damemagasin, så har det ikke været uden betænkeligheder at kaste sig ud i projektet, fortæller han.

– Har vi gjort det rigtige? Kan vi leve op til forventningerne? Det var lidt sjovere at sige ja i sommeren, da der var mere gang i den. Men det er med spænding i maven, og vi tror på vores koncept.

Der er åbningsreception i butikken fredag den 17. marts.