"Driftsfasen forventes at medføre en øget skibstrafik på ca. 450 anløb om året ifølge miljørapporten. Placeringen af kaj 31-32 og 36 betyder også, at "vestenvind" i højere grad kan føre dieselos ind over Rønne by i forhold til brugen af kaj 33, 34 og 35 i Industrihavnen."
Borgerforeningen opfordrer derfor til, at regionskommunen sikrer en målingsordning, så man har fuldstændig styr på, at sundhed og trivsel beskyttes effektivt.
Slutteligt anmoder Rønne Borgerforening om, at der etableres en klar procedure for, hvrodan borgere og interessenter kan reagere på eventuelle overtrædelser af forurening og støj, der følger af udvidelsen af Rønne Havn.
"Der bør være en tydelig kontaktperson eller mailadresse, hvor borgere og interessenter kan rapportere overtrædelser i realtid. Desuden er det vigtigt, at bestemmelser og sanktioner for overtrædelser er klart definerede og offentligt tilgængelige," lyder det i høringssvaret.
Rønne Havn forventer, at arbejdet med trejde etape af havneudvidelsen går i gang i 2024.