Afsættet var en hård lektie: For Sebastian Frost handler det om at udnytte livets muligheder

Sebastian Frost i sin butik i det gamle frysehus i Listed. Foto: Pelle Rink
DELUXE | ABONNENT | 2. JUL 2022 • 05:30
DELUXE | ABONNENT
2. JUL 2022 • 05:30

Den tyske guldsmed i Listed har dannet parløb med sin hustru Signe Bay siden de mødte hinanden i 1999. Parret så tidligt en række oplagte muligheder for at gøre Bornholm til en destination med unikke og eksklusive oplevelser og har gennem årene realiseret en lang række ideer, som har løftet øen til et højere niveau. Men der har også været fravalg, og det største tager afsæt i en hård lektie, som de begge måtte erfare i en ung alder.

Sebastian Frost, 45, er en velkendt figur i Listed. Om sommeren går han rundt på havnen som en franskmand; afslappet, smilende, tidligt oppe. Altid klar til at tage imod gæsterne i det gamle idylliske fiskerleje nord for Svaneke.

Men tag ikke fejl. Sebastian Frost holder øje. Både med gæsterne, men især med hvad der sker på øen. Sebastian Frost er altid på jagt efter nye ideer. Og han kan godt lide at komme først med det nye. I 2013 investerede han 100.000 kroner i en rigtig espressomaskine med kværn og åbnede øens første rigtige kaffebar på Store Torv i Rønne. Inden da havde han og Signe introduceret cocktails og loungemusik på kajen i Listed.

Går man lidt i dybden, er historien om Sebastian Frosts liv en blanding af tilsyneladende tilfældige sammentræf, held og meget bevidste valg og fravalg, truffet på et bagtæppe af nysgerrighed og virkelyst, men også på baggrund af store tab. Det ene har ført til det andet, men siden 1999 altid med Listed som omdrejningspunkt.

Sebastian Frost er søn af en guldsmed fra Hanau. Hanau ligger i Sydtyskland, og byen ved floden Main kan også prale af at være brødrene Grimms fødeby.

Guldsmed i tredje generation

Sebastian Frosts lillesøster er pilot i Lufthansa og har i dag hverken den store tilknytning til Bornholm eller til guldsmedefaget, men familien fra Hessen havde tilbragt mange somre på øen, da de i 1999 slog til og købte den gamle købmandsgård i Listed.

På det tidspunkt var Sebastian Frost 21 år gammel og nyuddannet guldsmed. At det skulle gå den vej, havde ligget i kortene siden han var en lille dreng.

– Min far og farfar var begge guldsmede. Min far havde sin butik og et værksted, plus et mindre værksted nede i kælderen. Fra jeg var fire-fem år gammel, gik jeg tit med ham ned i værkstedet om aftenen og fik et eller andet i hånden, jeg kunne file eller hamre på, uden at der skete noget. Jeg tror, det startede der.

Sebastian Frost sidder på den sydvendte terrasse udenfor det gamle frysehus i Listed. De nedlagte frysehuse i de gamle bornholmske fiskerihavne tager sig ikke altid lige heldige ud, men i Listed er den firkantede bygning transformeret til en stilfuld, enkel bygning direkte ned til den hyggelige havn.

I stuen er der indgang til café og showroom, på første sal ligger den eksklusive guldsmedebutik med værksted og på toppen et smagfuldt atelier, som lejes ud til overnattende gæster.

Guldsmeden befinder sig midt i sit helt personlige paradis, som han generøst deler med sin familie og alle sine sommergæster. Men vejen derhen har været lang og fuld af overraskelser.

Vil I købe en købmandsgård?

Den første store overraskelse stod den kommende guldsmed selv bag. I Tyskland er det ifølge Sebastian Frost uhørt at stoppe efter niende klasse og gå i lære, når man er bogligt begavet. Men det var det, Sebastian Frost gjorde.

– Jeg gik ud af skolen efter niende og tog min guldsmedeuddannelse hos Hans Dieter Dauth i Bremen. Så da mine kammerater fik hue på, havde jeg mit svendebrev, siger han.

Sebastian Frost høstede en guldmedalje for sit svendestykke og havde et par tilbud på hånden hos guldsmede i Paris og Wien. Men så tog sagen pludselig en uventet drejning.

– Min far bevægede sig også i kunstverdenen og solgte kunst, og derigennem kendte vi Anders Nyborg, som boede i Listed. Min far havde solgt nogle udstillinger med ham i Tyskland og deres relation udviklede sig med tiden til et livslangt venskab.

Pludselig en dag i 1999 ringede Anders Nyborg og sagde, hov, var det ikke noget for jer at købe købmandsgården i Listed?

Købmandsgården, der i dag danner rammen om Madam Stoltzs sæsonbutik, var på det tidspunkt formelt ejet af borgerforeningen i Listed. I realiteten ejede Anders Nyborg 90 procent.

– Jeg var lige blevet færdiguddannet og min far havde på det tidspunkt en stor butik i Bremerhaven. Vi tænkte, vi køber det, og så forpagter vi købmanden og restauranten ud, og så prøver jeg med en sommerbutik. Så må jeg så tage til Wien eller Paris derefter.

At Sebastian Frost stadig er at finde i Listed 23 år efter, skyldes en lyshåret pige fra Tejn.

Sebastian så Signe Bay første gang til et modeshow i Anders Nyborgs daværende galleri i Svaneke.

Modebutikken Diva i Snogebæk viste sommertøj, og Signe gik model.

Sebastian Frost har tilsyneladende en knivskarp hukommelse, hvis han tænker sig om.

– Hvordan var det nu? Jeg flyttede hertil i april 1999, mødte Signe i maj, og så blev vi kærester og så døde hendes mor i oktober. Hun havde kræft, hun blev ikke mere end 43 år. Så vi tænkte, vi bliver her. Og så kunne jeg mærke, at den her butik, som egentlig kun var tænkt som en sommerbutik, faktisk godt kunne gå rundt hele året.

Et marked for gode madoplevelser

Den unge Sebastian Frost lavede dog andet end at producere og reparere smykker de første år i Listed. I en periode supplerede han indtægten fra guldsmedeværkstedet med et vikarjob på Svaneke Skole, hvor han blandt andet underviste i tysk, idræt og fysik. En vinter var han restaurantchef i Svaneke Bryghus. Lidt en tilfældighed, som dog skulle vise sig at få afgørende betydning for Sebastian Frosts videre karriere.

– Jeg tror faktisk, der var derigennem at jeg fik interesse for gastronomien, siger han, mens junisolen bager på terrassen.

Dengang var det kun Trubergs Brasserie, Le Port i Vang og De Fem Stauarne i Rønne, der lavede tingene fra bunden, husker Sebastian Frost.

– Det var, hvad der var af gastronomi. Hvis du skulle spise frokost, var der røgerierne. Så begyndte Pakhuset med plankebøf, Bryghuset med bryggerben, de der lidt hurtige ting.

Sebastian Frost anede et hul i markedet for gode madoplevelser på øen. Men først skulle han lige klare en flytning. I 2002 solgte familien Købmandsgården videre til Peter og Pernille Stoltz, og han og Signe rykkede ind i nabohuset, skråt overfor frysehuset, som de havde erhvervet året før.

Listed Havn har gennem mere end 20 år været omdrejningspunktet for Sebastian Frosts sommer. Foto: Pelle Rink

Historien om en hummerhytte

2003 blev et vendepunkt for familien, da Sebastians mor omkom i en trafikulykke i en alder af bare 50 år. Efterfølgende besluttede Sebastians far at afvikle butikken i Bremerhaven.

– Han gad ikke længere. De drev butikken sammen, min mor og ham, ligesom vi gør. Og han havde sådan set tjent nok til, at han kunne leve af det resten af livet, men han skulle jo have noget at lave. Så jeg sagde, kom til Bornholm, vi finder på noget.

Som sagt så gjort. I 2004 købte Frost’erne et tidligere røgeri med to skorstene lidt længere henne ad Strandstien i Listed og skrev Hummer på den ene skorsten og hytten på den anden. Det blev første skud i en lang række små og store gastronomiske eksperimenter i Bay Frost-klanen.

Tanken var at åbne en udendørs sommerrestaurant i Listed, direkte ud til strandengen og havet, som selvfølgelig skulle være noget nyt.

– Vi ville lave noget med at grille nogle scambirejer i hvidløg, sådan lidt paella-agtigt, så det ikke kun var røgede fisk. Men så kunne vi ikke finde et navn til det. Jeg glemmer det aldrig, vi sad nede i Bremerhaven, jeg var nede og hjælpe min far med at få solgt butikken. Vi skulle jo finde et fedt navn, og prøvede alt muligt, rejehytten for eksempel, men det havde ikke den rigtige klang.

Pludselig så Sebastian Frost lyset.

– Vi kalder det Hummerhytten. Det kan både danskere og tyskere og nordmænd forstå.

– Ja, men så skal vi jo også have hummere, indvendte Sebastian Frosts far.

For at leve op til det nye navn måtte de gastronomiske iværksættere købe lidt hummer, som supplement til rejerne og de røgede fisk.

– Og så gik der ikke mere end 14 dage, så var alle helt på røven over de her hummere. Folk stod i kø hele sommeren. Og hvad skulle de have? De skulle have hummer. Som aldrig havde været tanken. Så den der paella-pande til hvidløgsrejerne blev byttet ud med en stor gryde, og så blev der kogt levende hummer hver dag, fortæller Sebastian Frost og smiler ved tanken om familiens første skridt ind på ukendt terræn.

Eventyret om strandhytten i Sømarken

Sebastians far drev Hummerhytten i ti år, indtil nye kræfter tog over. Hummerhytten fik imidlertid hurtigt følgeskab af et nyt gastronomisk eventyr. Samme år som de første hummere blev kogt i Listed, blev Strandpavillonen i Sømarken sat til salg.

Strandpavillonen var på det tidspunkt et traditionelt udflugtssted for bornholmere og turister, der gerne ville have en kop kaffe eller en is eller en pølse. Men pavillonen, der i dag danner rammen om Michelin-restauranten Kadeau, er placeret på kanten af klitterne, direkte ud til en lang, hvid strandsand, der bøjer sig i en smuk bue ned mod Dueodde.

Også her så Sebastian Frost og Signe Bay et stort potentiale.

– Det var et sted, vi tit tog ned til, når vi hentede gæster i lufthavnen. Så kørte vi lige ned i Sømarken og fik en øl. Og jeg havde sagt til Karen, den daværende ejer, ring hvis du tænker på at sælge. Og så kører jeg tilfældigvis forbi en efterårsdag i 2004 og ser et til salg-skilt. Jeg ringer til Home på vej til Rønne, hvor jeg skal hente Signe i lufthavnen, og de siger, at der kommer nogen i morgen, der gerne vil købe det, så du skal skynde dig.

Sebastian Frost når at ringe til banken på vej til Rønne, og Signe får besked på, at de skal skrive under på en købsaftale på vej hjem.

– Det tog en halv time. Og vi havde ikke rigtig nogen plan. Vi skulle bare have stedet, det er simpelthen så flot. Det ligger jo helt fantastisk, siger Sebastian Frost.

Signe Bay og Sebastian Frost omdøbte Strandpavillonen til Strandhytten, og parret omdirigerede de kokke, der havde arbejdet i Hummerhytten i højsæsonen, til det nye sted i Sømarken.

Det nye køkken i det lidt afsidesliggende område på Sydbornholm blev en overrumplende succes.

– Vi lavede sådan noget rigtig 90'er-00'ermad som safranrisotto med bladguld og oksemørbrad med morkelflødesauce. Men du kunne også få en kalvelever eller dagens fisk, dagens ret, kaffekage, frokost, morgenmad. Vi fik så travlt, så travlt, vi kørte frem og tilbage. Jeg åbnede guldsmeden om morgenen, Signe var i Sømarken, indtil hun hentede Noah, og så kørte jeg ned til Sømarken og var der om aftenen, det var helt kaotisk.

Foto: Pelle Rink

Farvel til Strandhytten

I 2006 hyrede Frosterne tre unge Svaneke-drenge ved navn Rasmus, Nicolai og Magnus ind til at få styr på løjerne i Sømarken.

– Jeg kendte Magnus fra opvasken på Bryghuset og tænkte, ham skal vi have. De to andre kendte jeg også fra Pakhuset i Svaneke, husker Sebastian Frost.

Et års tid senere kom tidspunktet, hvor Signe og Sebastian måtte træffe et valg.

– Til sidst fyldte Strandhytten så meget, at vi tænkte: skal vi beholde det der, eller det her. Vi havde 30 ansatte i Sømarken, vi kunne ikke begge dele. Og så blev Signe gravid med Karl.

Magnus Høegh Kofoed, Rasmus Kofoed og Nicolai Nørregaard overtog Strandhytten i 2007 og omdøbte den til Kadeau. Resten er historie.

Hvad så nu, tænkte Signe Bay og Sebastian Frost, da der var faldet ro over situationen. Hvor ligger det næste udviklingsprojekt?

Det viste sig, at svaret lå lige for næsen af parret. For det fungerede ifølge Sebastian Frost fint med den eksklusive guldsmedebutik og værksted på første etage i det gamle frysehus. Men der var et men.

– Vi havde lidt den udfordring, at når kunderne overvejede et dyrt køb, så ville de gerne lige tænke over det. Og så kørte de typisk til Svaneke for at få en kop kaffe eller et glas vin. Vi tænkte: det er simpelthen for dumt, vi skal beholde dem her. Lad os åbne en lillebitte biks i hjørnet med lidt vin og en kaffemaskine.

Rift om mormors kager

Efter en lang tur gennem samtlige kommunale instanser fik parret endelig lov til at åbne en lille café i stueetagen. Bay Frost Bar slog dørene op i 2012.

– Og så tog det ene det andet. Signe begyndte at bage drømmekage efter sin mormors opskrifter. Det blev en kæmpe succes, og da det gik vildest for sig, stod hun op klokken fire om morgenen og bagte 25 kager. Nu er hun nede på et par kager om dagen. Det blev lidt en fabrik, det syntes hun ikke var sjovt. Men cafeen bidrog til, at min omsætning steg enormt. Det var tanken, og det lykkedes. Vi lever af guldsmeden, caféen skal bare hvile i sig selv.

Sebastian Frost synes heller ikke, det er sjovt at lave de samme ting igen og igen.

– Jeg vil hellere udvikle noget nyt, indrømmer han.

Urene er et godt eksempel på, hvordan guldsmeden arbejder. Sebastian Frost besøgte i 2009 en udstilling i Hongkong og mødte "nogle gutter fra Schweiz", som ville fremstille ure med schweizisk urværk i Hongkong.

– Det gjorde det billigere at producere. Dem hookede jeg op med og lavede min første urkollektion, som siden er blevet til mange. Det synes jeg er sjovt, at få nye ideer, udvikle nye kollektioner, nyt design.

De første år lavede Sebastian Frost alle sine smykker selv. Nu produceres 90 procent i Hanau, byen hvor guldsmeden fra Listed er født og opvokset.

Årgangsurene blev en bestseller

Sebastian Frosts store gennembrud på markedet for eksklusive ure er på sin vis en gentagelse af historien om Hummerhytten.

– Det begyndte med, at jeg fandt et 40 år gammelt billede af mig og min farfar, hvor min farfar har et ur på. Jeg var kun fem år gammel, da billedet blev taget, men jeg kan huske uret med det buttede glas og den lille sekundviser. Så jeg tænkte, det kunne egentlig være sjovt at lave et retro-ur. Så jeg får det designet og produceret med mit fødselsår, 1977, midt på skiven. Og da jeg så får det hjem, så får jeg simpelthen så mange mails. Hvornår laver du et med 1969, 1979, det vælter ind med forespørgsler, og jeg forklarer, at det egentlig var tanken, at det kun skulle være mit eget årstal, der skulle stå i det. Det forstod folk ikke, logisk nok. Så jeg tænkte, jeg laver dem i alle årstal. Så kan folk selv vælge et årstal, hvornår de er blevet født eller gift eller det år, hvor de fik børn.

Pludselig var årgangsurene blandt topsælgerne på Sebastian Frosts webside.

– Det var aldrig tænkt sådan, og det kan jeg godt lide. Jeg laver snart alle år fra 1945 til 2025, så der også er til studentergaver, konfirmationsgaver og den slags.

Ude om vinteren – hjemme om sommeren

Familien Frost har et motto: Noget dør tidligt, noget lever for altid. I Listed har Signe og Sebastian og de to sønner, der nu er 15 og 20, fundet en livsstil, der passer til det motto: Guldet, der lever for altid, og sæsonerne, der skifter fra år til år. Det er en livsstil, der passer til Signe Bay og Sebastian Frost.

– Vi havde vores første sæson i 1999, vi kender ikke andet, vi glæder os til sommeren kommer, til at møde gæsterne og stamkunderne, som kommer flere gange om året. Men når det så bliver september, så er det også fedt. Når man arbejder, som vi gør, sælger du jo lidt dig selv – vi elsker det, jeg ville ikke kunne sidde bag et skrivebord – men al den energi du lægger i det, den bygger du op om vinteren. Når sæsonen går på hæld, så skal vi bare bo et eller andet sted langt ude på landet nede på Mallorca, ikke snakke med nogen, kun købmanden og that’s it.

– Når vi så når hen i februar, så går det den anden vej. Så begynder vi at snakke om, hvordan vi kan gøre det fedt for folk, vi skal lige have nye markiser eller nye parasoller eller nye sandwich på kortet. Man glæder sig, når de første folk kommer i påsken. Havde det været det samme hele året, var jeg kørt træt i det, indrømmer Sebastian Frost.

Om vinteren er Sebastian Frost på messer i München, Basel, Hongkong, Vegas, ”simpelthen for at blive inspireret”. Og så tager han familien med ud at rejse.

– Vi har altid arbejdet her om sommeren, børnene har aldrig været på sommerferie. Til gengæld rejser vi om vinteren, vi rejser rigtig meget.

Gæster, der besøger cafeen i Listed, kan som regel se, hvor værtsfamilien har været henne om vinteren. Har det været Mexico, er hele cafeen omdannet til Mexico, den forgangne vinter gik turen til Florida, og nu står der Miami-parasoller på terrassen.

Af og til får guldsmeden i Listed spørgsmålet: I bor vel ikke her? I bor vel i København? Den slags bemærkninger tænder en gnist i Sebastian Frost, der nu har boet mere end halvdelen af sit liv på Bornholm.

– Der synes jeg godt, man kunne lave en klub for os, der har butik eller restaurant, og som bor på Bornholm, som betaler skat på Bornholm. Som faktisk er her. En plakette, man sætter på døren eller noget andet. Der er så mange, der kommer og lige popper op i fire-seks uger, fra Folkemødet og hen over sommeren, som bor i København, og hvor folk tror, at det er bornholmere, der står bag. Og så ligger der måske en restaurant lige ved siden af, som faktisk prøver at holde åbent i et halvt år, og hvor restauratøren bor her, og hvor pengene bliver her.

Guldsmeden på Listed Havn er ved at blive lokalpatriot. Han mener det alvorligt, når han siger, at man bør hylde de restauratører og sæsonbutikker, som betaler skat på Bornholm.

– Jeg ved ikke, hvem der skal stå for det, måske er det mig, siger han.

Vi har jo alt

Omsætningen i guldsmeden har været opadgående i 20 år og efterspørgslen på bornholmske ure og smykker er fortsat stigende.

Sebastian Frost kan i dag sælge diamantringe til over 500.000 kroner, og forhandlerne står i kø for at forhandle urene. Mulighederne er ikke forbigået Sebastian Frosts opmærksomhed.

– Webshoppen går bare whum!, siger han og fører armen op i luften.

– Der ligger et kæmpe potentiale, og vi tænker tit på det og taler om det og vejer for og imod. Man kender jo andre, som prioriterer forretningen, også fremfor familien nogle gange, og vi har oplevet, både med Signes mor og min egen mor, de knoklede hele deres liv, og så døde de tidligt.

Hvad får man mere ud af det, spørger Sebastian Frost og svarer selv:

– Vi har jo alt. Vi bor det fedeste sted, vi elsker at gå herned på arbejde, vi kan komme ud at rejse. Skal man gøre det for at købe en stor båd? Nej. Signe bliver alligevel søsyg.

Sebastian Frost griner. Og bliver så alvorlig igen.

– Selvfølgelig er det fedt at tjene endnu flere penge. Men det går altid ud over noget andet. I sommeren har vi givet afkald på meget. Når vores drenge kommer i skole efter ferien, har alle de andre har været ude at rejse, buh. Måske kan vi gøre det om et par år, Noah er flyttet hjemmefra, Karl gider snart ikke være sammen med os længere. You never know. Men jeg har ikke fortrudt, at vi ikke har gjort mere ved det.

Tidslinje

1999: Sebastian Frost og hans familie køber den gamle købmandsgård i Listed. Frysehuset er med i handlen. Sebastian møder Signe og de flytter sammen.

2000: Parret køber det gamle frysehus på havnen og Sebastian Frost åbner værksted og butik