Vindmøller forstyrrer forsvaret

Vindmøller forstyrrer forsvaret
Arkivfoto
KOMMENTAR | DEBAT | Søndag 1. december 2024 • 15:30
Af:
Alex Winther
Nexø
KOMMENTAR | DEBAT | Søndag 1. december 2024 • 15:30

Et problem.

Indlægget er skrevet med baggrund i artiklen ”Svensk forsvar advarer mod planlagte vindmølleparker i Østersøen - bragt i Tidende lørdag den 2. november

Frygt

Det er vist – desværre – umuligt at undgå oplevelsen af dyb frygt for et militært angreb på Danmark og Bornholm.

Det gælder i særdeleshed Bornholm - grundet vores placering i netop Østersøen og som nabo til vores NATO partner Sverige.

Denne oplevelse næres i særdeleshed af de ganske store miliardbeløb, som vi får at vide, er nødvendige for at holde Danmark fri.

Denne påstand er jeg desværre ganske enig i – Det er nødvendigt et sikre sig bedst muligt - men det underbygger også frygten for krig.

Udfordringer

Når jeg så læser, at chefen for forsvarsstaben i Sverige – generalløjtnant Carl-Johan Erdström – fortæller, at vindmøller kan påvirke landet evne til at forsvare sig, så bliver jeg dybt bekymret for den effekt, som Bornholms ønske om en gigantisk vindmøllepark i Østersøen vil afstedkomme - hvis den realiseres.

Det er disse to problemer som Carl-Johan Erdström anfører:

1 De radarsystemer, der skal varsle om angreb, bliver forstyrret af de roterende vinger på møllerne. Det betyder at genkendelsen af for eksempel et misil vil være op til 1 min forsinket. Det vil sige, at misiler kan have tilbagelagt et sted mellem 20 km og 100 km - alt efter misiltypen - på det minut!

2 Det vil ikke være muligt at afsløre en indtrængende u-båd, fordi støjniveauet fra møllernes fundamenter og tårne vil ”maskere” ubåden.

Ny situation

Det er givetvis en situation, som ingen har – eller har kunnet forudse – men nu er den her!

Det betyder, at værdien af mange af de milliarder, som vi bruger på forsvar, svækkes af de kommende vindmølleparker!

Havde man så bare kunne sige, at ”så må vi kompensere med flere penge til forsvaret”, men Nej: Den svækkelse af vores forsvar kan ikke fjernes – når først møllerne er der – så står vi sammen med Sverige forsvarsmæssigt dårligere.

Derfor vil det være uforsvarligt ikke at udsætte vindmølleprojektet til, at der igen er ro i verden.

Eller

Mon ikke det klogeste vil være et total stop for vinmølleparker?

Ingen kan jo vide, hvornår den næste trussel kommer.

Og – som historien fortæller os - En ”ikke angrebspagt” er ikke det papir værd, som den er skrevet på.

Den giver ingen sikkerhed for fred.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT