Vil Søren Schow virkelig det bedste for Bornholm?

Vil Søren Schow virkelig det bedste for Bornholm?
Søren Schow fortalte i sidste uge til Tidende, at han ville have stemt på Trump, hvis han var amerikaner. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 11. november 2024 • 19:00
Af:
Mette Fuglsang
Østermarie
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 11. november 2024 • 19:00

En reaktion på det amerikanske valg.

Når den bornholmske politiker Søren Schow (løsgænger) i Tidende den 7 november udtrykker glæde over valget af Trump i USA, så må jeg udtrykke min harme med spids pen.

Jeg forstår, at Schow ad flere omgange har rejst i USA og der har set, hvor dyrt det er at være amerikaner. Inflationen har vitterligt påvirket hele verden voldsomt siden 2022 - også USA.

Det er fakta, men det har bare ikke meget med præsidenten/præsidenter at gøre. Biden har forsøgt med inflation reduction act, hvilket klart ikke har forbedret situationen nok - eller været mærkbar endnu.

USA og Bornholm

Schow mener så, at Trump er manden, der kan redde økonomien og hilser ham derfor velkommen som den 47. præsident.

Sagen er bare, at Søren Schow er bornholmsk politiker, og jeg antager derfor, at han kæmper bornholmernes og de bornholmske virksomheders sag.

Netop her er det, at Schow - om jeg så må sige - “pi.... gevaldigt i egen rede”, for han må være vidende om, at Trumps økonomiske plan indeholder en minimum 10 procent toldstigning på alle europæiske varer.

Det vil i høj grad ramme bornholmske virksomheders eksport til USA. Et eksempel er, at USA er Bornholms Andelsmejeris største eksportkunde. USA er Danmarks største eksportmarked, mens USA langt fra er Danmarks største importmarked.

Så hvad er det Schow jubler over her? - en meget potentiel handelskrig, som altså også vil ramme Bornholm.

Trickle down økonomi

Trump vil fortsætte trickle down økonomien, som siden firserne har gjort millioner af amerikanere fattigere og meget få meget rigere.

Han har en plan om at finansiere sin pumpede gavebod - såsom halvering af energipriser på 12 måneder, lettelse af skatter, ingen skat på drikkepenge, ingen skat på overarbejde og ved hjælp af vilde toldsatser.

Som skrevet med en minimumstigning på 10 procent på varer fra Europa, men intet mindre end 60 procent på varer fra Kina. Én ting er, at dette er fuldstændigt umuligt at gennemføre - en anden ting er, at det er gammeldags og skaber handelskrig!

Hvad støtter man?

Det er alt sammen noget, som Søren Schow åbenbart bifalder.

Eller bifalder han machoviben omkring Trump - alle de mænd som i Trumps nåde puster deres brystkasser op i håbet om at nogen hører deres galeri, mens de tramper på de amerikanske kvinders ret til egen krop og blæser på klimaet.

Søren Schow så Champions League på valgaftenen, fordi korrespondenterne på både DR1 og TV2 var uvidende!

Jeg lader den sætning stå lidt - og foreslår, at Søren Schow bare vender tilbage til Champions League.

Debatredaktørens bemærkning

"Trickle down economy" er en økonomisk teori opstået i 1970erne - den såkaldte "Chicago-skole" - som bygger på ideen om, at hvis den rigeste del af et samfund får bedre vilkår/flere penge, så vil dette over tid medføre større rigdom for alle i samfundet på grund af større forbrug og økonomisk aktivitet.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT