Udvid betalingsparkeringen i Gudhjem

LÆSERBREV | ABONNENT | 12. MAR 2023 • 20:12
Af:
Hans Jørgen Jensen
næstformand for Gudhjem By-
Museumsforening
LÆSERBREV | ABONNENT
12. MAR 2023 • 20:12

I Gudhjem håber by- og museumsforeningen, at der kan blive indført mere betalingsparkering, så færre biler kører ned i byen.

Selvfølgelig må man gerne etablere betalingsparkering og licensordninger på Bornholm på lige fod med alle mulige andre steder i Danmark. I Gudhjem har vi en betalingsparkering placeret i første parket til Østersøen. Pladsen kan rumme 80 betalende biler og giver et årligt økonomisk bidrag på cirka 1,2 millioner kroner. I Gudhjem kører der dagligt cirka 2.000 biler ned igennem byen pr. dag.

I tillæg hertil mener 61 procent af de besøgende i såvel Gudhjem som Svaneke, at det er en god ide med betalingsparkering i byen og gratis parkering uden for byen. ”Samtidig udtrykker 65 procent af de besøgende i Gudhjem og 55 procent af de besøgende i Svaneke, at trængslen og de mange biler var et problem.” Og for ca. 1/3 af disse, så stort et problem, at det fremover vil kunne aPolde dem fra at besøge de to byer om sommeren.” (Kilde: ”Trængsel og parkering i Gudhjem og Svaneke.” Destnaton Bornholm, 2020).

I Gudhjem har vi mange års erfaring med såvel betalingsparkering som licensordning. Ordningen i Gudhjem har dog aldrig fungeret helt efter den hensigt, vi som borgerforening har ønsket – nemlig at det skal have en adfærdsregulerende effekt. Det er nu snart 20 år siden, at betalingsordningen blev indført, og vi kan blot konstatere, at den daglige trafik ned igennem byen stort set er uforandret. I dag er der etableret flere hundrede p-pladser ovenfor byen. De bliver flittigt brugt, og gåafstanden er blot 7-10 minutter. Den løbende stigning i trafikken til og fra Bornholm har øget øens trafikmængde. Først Øresundsbroen, - dernæst en hurtigfærge, flere afgange – og lige om lidt en endnu større hurtigfærge samtidig med, at vi beholder Express 1. Vi kommer således til at opleve endnu større pres på bymidternes p-forhold. Derfor er der brug for adfærdsregulerende p-ordninger.

I Gudhjem har vi foreslået, at vores nuværende betalingsparkering udvides til at gælde hele den nedre del af byen - det vil sige fra kystvejen og ned - kombineret med en beboerlicensordning for byens borgere og erhverv. For at opnå størst mulig effekt ønsker vi ordningen suppleret med såkaldt dynamisk skiltning ved indfaldsvejene, således at besøgende bliver advaret om, at der ikke er ledige pladser nede i byen. Såfremt disse tiltag ikke har tilstrækkelig trafikregulerende effekt, kan vi forestille yderligere tiltag for eksempel i form af ”kun adgang for beboere og ærindekørsel”, shublebus (finansieret af p-afgifter), mm. Vi har i byen et fælles motto mellem borger- og erhvervsforening, der peger på, at Gudhjem bedst opleves til fods.