Politiske partier

Politiske partier
Der nærmer sig et valg. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 4. december 2024 • 15:30
Af:
Anders Møller
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 4. december 2024 • 15:30

Er tiden kommet, hvor du bliver medlem af et politisk parti/vælgerforening?

Det er jo hvad man kalder ”et retorisk spørgsmål” – svaret er ligesom givet, for det synes jeg bestemt, at tiden er til nu - og det vil jeg godt begrunde.

Demokrati

Vi lever jo i et velfungerende demokrati – det tror jeg, at de fleste danskere oplever, og måske også er lidt stolte af – det er jeg i hvert fald. Den 18. november 2025 skal vi til det igen – vi skal til regions- og kommunalvalg.

Rundt om i verden kan vi se eksempler på knapt så velfungerende demokratier – de to gamle af slagsen – i UK og USA – er efter min mening eksempler på dette.

Når vi i Norden har haft held til/været forstandige nok til at indrette os fornuftigt, så skyldes det en meget lang kulturhistorisk tradition, der i hvert fald går tilbage til jernalderen. Vi har haft tradition for at tale os til rette på landsbyens, sognets og herredets tingsteder længe før nogen fandt på at kalde det demokrati.

Det skyldes også at de rige og mægtige aldrig var så rige og så mægtige, at de helt kunne ignorere den brede befolkning, og så fik vi en særlig nordisk ”samtaletradition”, når fælles anliggender skulle drøftes, uenigheder bilægges – og retssager afgøres.

Vælgerforeningen

Men der er et vigtigt element i vores demokratiske tradition, som går under radaren – som ikke får nok opmærksomhed. Det er vælgerforeningen.

Vælgerforeningen er krumtappen i vores demokrati – et helt nødvendigt element. Vælgerforeningen udgør det, som venstrefløjen i 70erne kaldte for basis-demokratiet. I vælgerforeningen mødes partiernes medlemmer lokalt og taler blandt andet politik, og – nok så vigtigt - finder ud af hvem, der skal stå på stemmesedlen.

De fleste borgere tænker nok ikke videre over dette – det med hvem, der stiller op, er ”noget partierne finder ud af”. Det er det også, men det sker bare ikke af selv. Det er noget, som nogle beslutter – og det foregår i den lokale vælgerforening.

Færre medlemmer

Antallet af medlemmer af et politisk parti er faldet dramatisk de senere år og udgør i dag cirka 10 procent af, hvad tallet var i 1960.

Det er skidt, for det betyder, at vælgerforeningens forankring i lokalsamfundet bliver mindre, og det betyder at puljen af mulige kandidater svinder ind.

I øjeblikket er de politiske partier ved at sammensætte kandidatlisterne til kommunal- og regionsvalgene. Så der foregår en løbende diskussion rundt om i vælgerforeningen om hvem, der skal stå på listen – eller rettere: hvem har vi – hvem kan overtales?

For jeg tror ikke, at jeg tager helt fejl ved at sige at kandidaterne ikke just står i kø rundt omkring. I min egen vælgerforening – den konservative – er vi egentlig ikke så hårdt ramt, selvom vores borgmesters beslutning om ikke at genopstille selvsagt var lidt af en mavepuster, men jeg siger med Helle Thorning-Schmidt: ”der kommer en god løsning i morgen”.

Skal man være et politisk dyr?

Behøver man så at være et politisk dyr, der lever og ånder for politik – nej selvsagt ikke.

Er man blot almindeligt politisk interesseret, så er det alt rigeligt - ligesom du jo også bestemmer helt selv i hvilket omfang, at du ønsker at engagere dig.

Behøver du at være enig i dit partis partiprogram? Heller ikke – jeg tror ikke, at nogen kan være 100% enig i alle et partis politikområder. Jeg selv og Det konservative Folkeparti er da heller ikke ganske i sync på nogle områder. Det væsentlige er dog, at man vedkender sig det grundlæggende politiske ståsted.

Kedeligt?

Så tænker du måske, at sådan noget partiarbejde er både tungt og kedeligt – det er noget med dagsordner, referater og forretningsordner.

Det er det også – men det fylder meget lidt i dagligdagen. Derimod er et medlemskab en anledning til at møde nye mennesker og få nye (nyttige?) bekendte og skabe venskaber på en anden måde, end man almindeligvis vil gøre i sin dagligdag, for en vælgerforening har absolut også et socialt aspekt.

Opfordring til alle!

Så herfra skal der lyde en opfordring til at melde sig under fanerne i en vælgerforening.

Er du borgerligt sindet, så ser jeg selvfølgelig gerne, at du melder dig ind hos os – de konservative – men det er egentligt slet ikke det, som mit indlæg her drejer sig om.

Det handler om, at hvis du er bare sådan almindeligt moderat politisk interesseret, så meld dig ind der, hvor du ser dine synspunkter bedst repræsenteret.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT