400 passagerer strandede i køen - de fleste danskere, der med den forsinkelse så ud, som om verden brød sammen. Men ikke for mig. Der skal mere til, og jeg hader forsinkelser og specielt sparsommelighed. Jeg hader sparsommelighed, for det er lig med at snyde sig selv her og nu: Derfor en ny billet.
Thaierne i den kø tog det ganske anderledes. Ro på og ingen stress. En af grundene til, at jeg er så vild med det folkeslag, er deres afstressede holdning til livet. Det der sker nu, har en mening, og det der sker i morgen bekymrer de sig ikke om.
Livet leves nu, og der skal mere til at vælte en asier, som jeg kalder dem derude.
Et land, som heller ikke har mange diagnoser, så som stress i en kø. Men i Danmark er vi verdensmestre i at lave diagnoser. Du kan i det offentlige system downloade en hel bombemanual i opskrifen på at melde dig ud af systemet. Der findes utallige psykosomatiske ting, man kan fejle i Danmark.
Vi er nogen af de bedste til at kritisere alle andre end os selv. Ja, vi ved som regel mere om, hvordan andre lande skal leve, end de selv gør, og det selvom vi aldrig har oplevet disse lande på egen hånd.