Nyt partnerskab

Nyt partnerskab
Arkivfoto
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 27. november 2024 • 19:00
Af:
Danny Christensen
kredsformand for Danske Seniorer
Allinge
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 27. november 2024 • 19:00

Foreninger er vigtige for samfundet.

Regeringen har lanceret et udspil med initiativer, der skal gøre livet lettere for foreninger.

Et af dem er et partnerskab med repræsentanter for foreningsdanmark. Her er Danske Seniorer også med. Mange - for eksempel mindre og mellemstore bornholmske idræts- og pensionistforeninger døjer med forhindringer på bankomarkedet, som regeringen bruger en masse tid og kræfter på at få ændret for at imødegå de få professionelle bankoforeninger, der tjener kassen, på dette spil, og ikke ønsker at give procenter af det store overskud til hverken SKAT eller de mange humanitære foreninger, der altid står og mangler midler.

Begejstring, men udfordringer

Danske Seniorer er begejstrede, idet der længe har været talt meget om bøvl og bureaukrati, for foreningsdanmark generelt.

Vi tvinges til at bruge mange kræfter på administration, og det er store tidsrøvere, udtaler direktør Katrine Lester. Foreninger er nemlig "rygraden" i det danske samfund, så det er på høje tid, at reglerne bliver lavet om for de mindre foreninger.

Udspillet fra regeringen er imidlertid kun første skridt i en større indsats for foreningslivet, og det indeholder elementer som lempelser af bygningsreglementet ved større arrangementer, lempeligere GDPR-regler (på dansk Databeskyttelsesforordningen) samt evaluering af vejledningen for hvidvaskregler for foreninger i banker.

Ikke alle tiltagene er relevante for seniorforeninger, men Danske Seniorer, glæder sig alligevel over forslagene.

Rigt og varieret

Jeg synes, at det danske foreningsliv er både rigt og varieret. Noget af det, der slog mig mest, da jeg kom hertil for 25 år siden - og endda også for små 60 år siden første gang jeg frekventerede Bornholm - var netop det rige foreningsliv, der fandtes her på Bornholm. Det er bestemt ikke blevet mindre, gennem tiden.

Der findes snart en forening for næsten alt - interesseforeninger, idræts- og sportsforeninger, kristelige og politiske foreninger - ja, bare fire personer sætter sig sammen, så er det lige før, at der stiftes en ny forening joker vi jo ofte med.

Opbakning og indflydelse

Vi bakker i Danske Seniorer op om alle tiltag, der gør det lettere at være spejderforening, idrætsforening eller seniorforening.

Vi har nemlig i de sidste 10 år oplevet, hvor meget bankregler og GDPR-regler fylder i Danske Seniorers medlemsforeninger. Danske Seniorer er inviteret med i partnerskabet, og skal komme med anbefalinger til regler og byrder, der kan afskaffes, og foreslå nye tiltag til gavn for foreningslivet. Vi glæder os til arbejdet i partnerskabet.

Det er vigtigt, at vi er med, for selvom mange af udfordringerne er de samme på tværs af foreninger uanset formål og aldersklasse, så er der også nogle udfordringer, som især gælder for seniorforeninger - blandt andet når det kommer til digitalisering.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT