Man kan godt skabe biodiversitet uden at skade dyrene

SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 30. juni 2022 • 15:20
Af:
Barbara Andersen
Baggårdsvej 10
Hasle
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 30. juni 2022 • 15:20

I Sverige har man masser af gang i udvikling af biodiversitet. Der lader man tamdyr, heste, kvæg og så videre gå ude og græsse 1. april til 1. oktober. Vinteren er 'hjemme' med læskure, foder og pasning.

Min grundlæggende holdning er og vil altid være, at det er himmelråbende forkert at indhegne dyr – vilde som tamme arter – uden at passe dem.

De dyr er dyr i dyreparker – bag hegn! De har krav på pasning. De umælende bliver frataget deres retssikkerhed ved muligheden for at dispensere fra Dyreværnsloven. Det har vores nuværende miljøminister Lea Wermelin sørget for.

Vi som befolkning skal se i øjnene, at ideologiske historikere, biologer og et flertal i Folketingets ønsker om at skabe biodiversitet skal være på bekostning af dyrene. Med forherligelse af de virkelige forhold for dyrene besnærer vores miljøminister de uvidende af vores medborgere.

Det er falsk, det er ondt – det er helt uden at vide, om et resultat på biodiversitet vil vise sig. Det er i min optik uden mål, og jeg ville have forsvoret, at det kunne ske i vores land.

Men det er allerede i gang, og vi har allerede set mange dyrs sorgfulde skæbne som redskaber.

Ikke mindst 16 døde bison på Bornholm, alle døde i alt for ung alder, af sygdom og sult – som begge dele kunne være afhjulpet.

Kvæg så vi misrøgtet, siddende fast i mudder i Østjylland.

Heste ser vi magre på hove så ødelagte, at ingen hest kan gå på dem.

Det hele er på sit højdepunkt, men det har foregået længe med 'forsøgsstationer' forud for naturnationalparkerne.

Ingen af os med hjerter for dyr fatter, at det kan foregå. Det er, hvad den danske stat byder uskyldige, uvidende og umælende dyr. Det gør ondt i hjertet. Det skal skabe vrede! Det er godt, at det skaber vrede, og at godhjertede folk fodrer de magre af dyrene.

Det skalL skabe vrede, for det vil aldrig nogensinde blive et gangbart projekt i et land med mennesker, der holder af dyr.

Nu står valget med mulighed for en dyrevenlig regering som eneste håb for en forandring.

Der er andre måder at gavne natur og biodiversitet, som vi alle gerne vil. Gode biologer, naturkyndige og skovfolk vil hellere end gerne fremlægge opskriften. Den findes – endda i flere mulige udgaver. Uden misbrug af dyr.

Der findes garanteret masser af gode rewildingsteder i Danmark, hvor man passer dyrene ordentligt. Jeg har selv haft heste gående frit døgnet rundt ude og inde efter deres ønske, men de blev passet.

Jeg vil gerne stadig kunne være glad for at være dansker, men bliver det nu først den dag, denne vanvittige udnyttelse af dyr er skrinlagt.

Denne ene gang opfordrer jeg til at stemme til valget for dyrenes skyld. Der er rigtig mange af dem i vores land. Dyr er umiddelbare og har aldrig en skjult dagsorden. Tamme som vilde. De kender ikke ondskab, før de oplever den fra menneskets side.

Vi kan godt hjælpe både natur, biodiversitet og klima på anden måde. Mange fagfolk, professionelle vidende mennesker står parat, når taburetterne forhåbentlig vælter for dem, der har bestemt al den ulykke for skove og dyr.

I Sverige har man masser af gang i udvikling af biodiversitet. Der lader man tamdyr, heste, kvæg og så videre gå ude og græsse 1. april til 1. oktober. Vinteren er 'hjemme' med læskure, foder og pasning. På den måde undgår de at få spist de små forårsspirer og trådt det hele ned i vinterens våde pløre. Dyrene bliver efterset og passet med respekt – og brugt til at skabe nedgræsning om sommeren.

Det er jo faktisk logik.

FÅ ABONNEMENT