Leder: Skål! Forsoningsøl i Ekkodalen

Leder: Skål! Forsoningsøl i Ekkodalen
LEDER | ABONNENT | 26. APR 2022 • 05:30
LEDER | ABONNENT
26. APR 2022 • 05:30

De to turistentreprenører, Ekkodals-Christian og Thorborg fra Gudhjem, har haft godt gang i blækhuset i kampen for at udvikle Bornholms turisme. Nu insisterer Christian på at give den første forsoningsøl.

 

Bornholm har stor opmærksomhed og succes som turistdestination – næsten for stor. Alt udsolgt på færger og hoteller i feriedagene vidner om, at vi har ramt loftet. Ganske vist er der lidt flere færgepladser på vej. Men det sande potentiale ligger i at udvide markedet. Længere sæson, større oplevelser og større fortjeneste. Den holdning har både Søren Pind og Martin Thorborg været afsender på her i Tidendes spalter. Det giver mening. Hos Destinationen arbejder man også strategisk med at udvide sæsonen og flytte en del af turismen til indlandet, hvor trængslen er mindre, og naturen er stor.

Tankerne serverede Thorborg med skarp pen i Tidende Weekend i en ny version, hvor vi skal droppe de fattige turister helt og optimere på overklasse og mellemklassens bornholmske fornøjelser. Vi skal dyrke den ultimative luksus og den momentane. En aftenmenu på Kadeau i Østre Sømark med vin til 3.500 kroner eller en iskage hos Kalas i Sandvig til 50 kroner.

Den skarpe pen skar i øjnene i Ekkodalshuset, hvor ejer Christian Froberg Dahl gik til tasterne.

”…her vurderes man primært på evnen til at sætte brød på bordet til dem, som bor her fast. Og DET er en helt anden ragout!” meldte Christian ud.

Og det er nok ganske sandt, at et fantastisk sted som Ekkodalshuset med sin musikfestival og sine imponerende tarteletter også målretter sig det bornholmske univers. Her er overklasseluksus ikke noget, der giver udsolgt. Det er Bornholms lave gennemsnitslønninger og endnu lavere huspriser slet ikke til.

Destination Bornholm favner bredt og er alles fælles turistkontor. Der skal både være tilbud til de mere og mindre velhavende gæster, mener direktør Pernille Lypdolph. Det giver mening. Men når vi skal udvikle os, så er discountturisme ikke en god vej for verdens bedste ø. Vi skal få mere ud af vores fantastiske muligheder, ved at udvikle dem til at give en større værdi for vores gæster. Alternativet drukner os bare i overfyldte parkeringspladser og usund frituremad. Den vej er Bornholm alt for pragtfuld til at gå.

Derfor er det også en fornøjelse at se, at Ekkodals-Christian har inviteret Thorborg på øl og insisterer på at give. Mon Destinationens Pernille Lydolph også bliver inviteret med til de to succesfulde iværksætteres forsoningsbajer?

Tak for debatten.