Leder: Gør som Lille Krusegård – dyrk corona-økonomien

Leder: Gør som Lille Krusegård – dyrk corona-økonomien
Berit Boss åbnede sin gårdbutik hjemme på Lille Krusegård i Paradisbakkerne for tre år siden. Arkivfoto: Berit Hvassum
LEDER | DEBAT | BALKA | Torsdag 9. september 2021 • 10:00
LEDER | DEBAT | BALKA | Torsdag 9. september 2021 • 10:00

Hold åbent hele året og brug de lokale tilbud, så vokser vi.

I går skrev vi om Berit Boss, der efter mange år som cykelsmed på Balka med manden Hasse Boss, har fået succes med sin livsstilsbutik på Lille Krusegård i en grad, så hun nu holder åbent hele året i stedet for bare at være en julebutik. For et mediehus som Tidende er det naturligvis en ekstra glæde, at væksten i julebutikken skyldtes en intensiv annoncering i sommermånederne. Men det er ikke annoncering, men snarere corona-økonomien, der skal sættes fokus på.

Bornholm er ubetinget Danmarks mest eksotiske ferieø. Det har vi kunnet mærke på antallet af turister på øen både denne sommer og forrige, hvor køerne til iskiosker, restauranter og turistattraktioner slog rekorder, som vi tidligere ikke engang kunne drømme om.

Vi skal få meget mere ud af den kapacitet, vi har i form af gode spisesteder, overnatningsmuligheder og suveræne oplevelsesmuligheder – hele året rundt.


Destinationen arbejder fokuseret på at udvide sæsonen, så vi ikke bare er en sommersolskinsø med ekstraordinært åbent i efterår- og påskeferie. Vi skal være en oplevelsesø hele året rundt fra sommerens solskinsstrande til vinterens sneklædte klipper.

Det er godt tænkt. Vi skal få meget mere ud af den kapacitet, vi har i form af gode spisesteder, overnatningsmuligheder og suveræne oplevelsesmuligheder – hele året rundt.

Men lukkede øer lokker ikke nogen. Derfor er handelsstandsforeningernes tiltag for at få flere handlende til at holde åbent hele året den høne, der kan lægge ægget og sætte endnu mere gang i den gode udvikling. Fra januar til juni i år havde vi 17 % flere besøgende end i det almindelige år 2019. Det er godt gået. Men vi skal have mere end det.

Lille Krusegårds succeshistorie om helårsåbent er et dejligt kapitel i den fortælling. Coronaen har blandt meget skidt givet os muligheden for at udvikle vores turisme endnu mere ved at kunne lokke mere publikum til, når resten af verden er blevet utryg at rejse i.

Den mulighed skal vi gribe og også selv støtte de mange helårsåbne butikker på Bornholm, så vi kan være en attraktiv destination hele året rundt.

FÅ ABONNEMENT