Leder: BAT har sat sig gode mål

Leder: BAT har sat sig gode mål
LEDER | ABONNENT | 4. MAJ 2022 • 05:30
LEDER | ABONNENT
4. MAJ 2022 • 05:30

Det er positive toner fra vores busselskab. Det skal gå hurtigere henover Bornholm, og der skal oprettes flexbusser.


Millionunderskud og gæld, ingen el-busser, gamle dieselmaskiner, dårlig kundeoplevelse, dyrere billetter, arbejdsnedlæggelser, kamp om digital køreplan og opgør med ledelsen. BAT har ikke været nogen nem udfordring for trafikchef Kim Kock-Hansen, der satte sig bag rattet på vores kommunale busselskab 1. december 2020.

BAT er desværre en dyr og langsom fornøjelse. 60 kroner koster en tur fra Rønne til Allinge, og den tager 60 minutter. Køber man et klippekort, kan prisen komme ned på 34 kroner. Det får rigtig mange bornholmere udenfor byerne til i stedet at købe både en og to biler for selv at kunne køre fra sted til sted, når de har behov. Den 60 kroner dyre tur er på 25 kilometer og kan selv i disse tider klares med en benzinudgift på under 25 kroner og et tidsforbrug på 25 minutter. Har man råd til at holde bil, giver det for mange derfor ikke mening at vente på bussen. Den private bil kører tilmed fra dør til dør på det tidspunkt, man har behov for det.

Men kollektiv transport bør være både billigere og mere klimavenlig end de private alternativer. Ideelt set burde fleksibiliteten og hastigheden være bedre end personbilen. Med gratis parkering over næsten hele øen er det ikke vores virkelighed i dag. BAT burde være et alternativ for langt flere af os. Både til bil nummer et og to.

Derfor er det meget opløftende, at der er nye tiltag på vej i det udfordrede busselskab. Trafikchef Kim Kock-Hansen berettede forleden på passagerforeningens generalforsamling, at man arbejder på helt nye tiltag. Nu skal det tage 40 minutter at rejse fra Rønne til Allinge ved at indføre færre stop, og selskabet vil i gang med de populære flexbusser. Her erstatter man tomme busser i køreplanen med små busser, der kører fra dør til dør, når man bestiller dem. Hele bus-flåden skal være elektrisk inden 2030. Det lyder fantastisk at gøre op med status quo og tænkte nyt i busdriften. BAT forsøger også at blive test-ø for rejsekortets afløser, så vi kan sætte strøm til vores kollektive trafik på mere end en måde.

Det politiske samarbejde De Grønne Frøer foreslog under valgkampen med forbillede i Ærø at indføre gratis busdrift for at løfte den kollektive trafik. Det er en spændende vej for en ø, der vil være grøn.

Jo mere fleksibel, effektiv, klimavenlig og billig den kollektive trafik bliver, jo flere vil benytte den. Det er gode toner i BAT.

Husk de levende lys i vinduet i aften for både Danmark og Ukraines skyld. Vi tænder dem igen den 5. april for Bornholm.